FAQ - hjælp til Aktiv Trænings website

Her finder du hjælp til brug af aktivtraening.dk, blandt andet ruteplanner, brugerprofil, abonnementsnummer og nyhedsbrev.

6. juni 2016

Her finder du svar på de mest stillede spørgsmål til brugen af Aktiv Trænings website. Kan du ikke finde svar på netop dit spørgsmål her, så kontakt vores kundeservice. Så vil de hjælpe dig.

Kundeservice hjælper dig også med alle spørgsmål vedrørende dit abonnement på magasinet.


Spørgsmål til Aktiv Trænings ruteplanner

1. Hvordan tegner jeg en rute?
2. Hvor kan jeg finde sti-kortet?
3. Kan jeg få min rute til automatisk at følge stier og veje?
4. Hvordan sletter jeg et punkt?
5. Kan jeg flytte et punkt på min rute?
6. Kan jeg gemme min rute?
7. Hvordan finder jeg mine gemte ruter?
8. Findes min gamle ruter stadig?
9. Kan jeg ændre på en rute, jeg har gemt?
10. Kan andre se mine ruter?
11. Hvordan deler jeg mine ruter?


Spørgsmål til profil og oprettelse af bruger

1. Hvad får jeg ud af at oprette en profil på Aktiv Træning website?
2. Hvordan opretter jeg en profil på Aktiv Træning website?
3. Min e-mailadresse er ugyldig
4. Hvordan registrerer jeg mit abonnementsnummer?
5. Hvor finder jeg mit abonnementsnummer?
6. Jeg er oprettet som bruger - hvordan logger jeg ind?
7. Jeg har glemt mit password
8. Jeg skal logge på hele tiden
9. Hvordan ændrer jeg min e-mail-adresse?
10. Hvordan ændrer jeg mit password?


Spørgsmål til Aktiv Trænings nyhedsbrev

1. Hvordan tilmelder jeg mig Aktiv Trænings nyhedsbrev?
2. Hvordan afmelder jeg mig Aktiv Trænings nyhedsbrev?
3. Hvor tit kommer Aktiv Trænings nyhedsbrev?
4. Hvad gør jeg, hvis jeg har skiftet e-mailadresse





Spørgsmål til Aktiv Trænings ruteplanner


I januar 2017 skiftede vi til et nyt mobil-venligt website. I den forbindelse ændrede vi også ruteplanneren til en mobil-venlig udgave. Det har betyder at en del funktioner er forbedret - og at andre er forsvundet. Her finder du svar på de hyppigst stillede spørgsmål til den nye ruteplanner.



1. Hvordan tegner jeg en rute?

Når du er på kortet (klik på "Start her" fra ruteplannerens forside), så start med at finde det sted, hvor din rute starter (brug "Find adresse"-knappen eller træk/zoom i kortet). Når du klikker første gang på kortet, sætter du dit første punkt på ruten - og så er du i gang.

Ruten opdaterer sig løbende for hvert punkt, du sætter - dvs. tæller kilometer, antal forbrændte kalorier og genererer højdeprofil. Det betyder, at du ikke behøver at "afslutte" ruten for at kunne se rutens længden m.m.

Når du er færdig, har du mulighed for at gemme ruten.



2. Hvor kan jeg finde sti-kortet?

Den nye ruteplanner er optimeret til brug på mobilen, hvor den gamle stikorts-opløsning desværre ikke kan bruges. Derfor har vi været nødt til at fjerne den gamle stikorts-løsning.

Vi anvender Google's kortløsning. Her er de fleste større stier tegnet ind - men desværre ikke alle. Alternativt kan du slå "Hybrid" til, som både viser satellitfoto med veje og stien ovenpå. Her vil de fleste stier være synlige, selvom de ikke er tegnet ind af Google.



3. Kan jeg få min rute til automatisk at følge stier og veje?

Ja. Som noget nyt kan vores ruteplanner tilpasse ruterne til stier og veje. Dette gøres ved at sætte flueben i boksen "Tilpas rute til stier og veje" under selve kortet.

Hvis du er på mobiltelefon, så klik på "Planlæg rute" nederst til venstre. Her kan du vælge, om du vil tegne en løbe, gå- eller cykelrute, indtaste din vægt - og slå "Tilpas til stier og veje" til. Klik på "Planlæg rute" igen for at vende tilbage til kortet.

Når du har slået "Tilpas til stier og veje" til, vil din rute automatisk klistre sig fast på stier og veje mellem det nyeste og forrige punkt på ruten. Den vælger her den korteste rute.

Som udgangspunkt er funktionen slået fra, så du skal selv slå den til.



4. Hvordan sletter jeg et punkt?

Du sletter et punkt ved at klikke på det lille skraldespandssymbol med teksten "Slet punkt" - så sletter den det senest satte punkt på din rute. På mobil finder du skraldespanden øverst til venstre over kortet. På computer er det nederst til venstre - under kortet.

Du kan slette lige så mange punkter, du vil - ét af gangen.



5. Kan jeg flytte et punkt på min rute?

Nej, du kan desværre ikke flytte et eksisterende punkt i ruteplanneren. Skal du lave om i din rute, må du gå baglæns og slette ruten punkt for punkt, indtil du kommer til det punkt, der er placeret forkert - og så tegne ruten på ny herfra.



6. Kan jeg gemme min rute?

Ja, du gemmer din rute ved at klikke på "Gem rute" nederst til højre under kortet. Det kræver en gratis profil på Aktivtraening.dk. Hvis du ikke allerede er logget ind, bliver du ledt til log ind/opret profil. Når du er logget din kan du gemme din rute.

Vær OBS på, at du ikke kan tegne videre på ruten, når du først har gem den. Du kan dog godt ændre navn og andre data på den.



7. Hvordan finder jeg mine gemte ruter?

Du finder dine ruter ved at klikke på linket "Gå til mine ruter" under Mine ruter under selve kortet. Du skal være logget ind på sitet, for at kunne se dine gemt ruter. Hvis du ikke er logget ind, hedder linket derfor "Gå til login" - og du bliver ledt til login-siden, og herfra til dine ruter.

Du kan også klikke på under-menupunktet "Mine ruter" under "Ruteplanner" i top-menuen. Er du på mobiltelefon, skal du bruge menuen øverst til højre (vist som tre vandrette streger) for at finde dine gemte ruter.



8. Findes min gamle ruter stadig?

Ja, alle ruter, der er oprettet i den gamle ruteplanner (dvs. før 2017), er flyttet med over på den nye. Det kan dog være, at enkelte ruter er gået tabt.



9. Kan jeg ændre på en rute, jeg har gemt?

Nej, har du først gemt din rute, kan du ikke ændre på den. Så må du tegne en ny. Du kan tegne lige så mange ruter, du vil.

Du kan dog godt ændre navn og andre data (fx type eller din løbetid) på den.



10. Kan andre se mine ruter?

Dine løberuter er ikke synlige på Aktiv Trænings website for andre end dig - dvs at ingen kan komme ind til siden med dine ruter.

Men Google indekserer alle løberuter, og de vil kunne søges frem på det navn, du har givet dem eller det område, de er oprettet i. Men ruterne vil aldrig indeholde nogen information, der knytter dem til dig, såsom dit navn, dit brugernavn, din adresse eller din mailadresse.



11. Hvordan deler jeg mine ruter?

Lige nu bliver du nødt til at kopiere webadressen på din rute (enten i browserens adressefelt eller det link, som står i bunden af din rute inder "Del din rute" - og sende det på mail eller lægge den på facebook e.lig.

En bedre dele-funktion er på vej.




Spørgsmål til profil og oprettelse af bruger


1. Hvad får jeg ud af at oprette en profil på Aktiv Træning website?

Som registreret bruger har du mulighed for at gemme og genfinde dine træningsruter i vores ruteplanner. Du får samtidig adgang til eksklusivt indhold, der er reserveret vores registrerede brugere. Noget indhold er reserveret vores abonnenter på magasinet.

Det er gratis at oprette en profil på Aktiv Træning.



2. Hvordan opretter jeg en profil på Aktiv Træning website?

Klik på det lille profil-ikon (en torso-silhuet) øverst højre i menu-bjælken, og klik derefter på "Opret profil"-knappen. Udfyld felterne og klik på "Opret profil"-knap i bunden af siden - så har du en profil.

Du kan også oprette en her.



3. Min e-mailadresse er ugyldig

Hvis systemet ikke vil godtage din e-mailadresse, så er du måske allerede oprettet. Prøv at klikke på linket "Har du glemt password?", så vil du modtage en e-mail med yderligere information.

Hvis du ikke modtager en e-mail, bør du undersøge om e-mailen er endt i dit spamfilter. Kontakt evt. din internetudbyder.

Du kan også være kommet til at oprette dig med en anden e-mailadresse eller have tastet forkert under oprettelse. I så fald bør du oprette en ny brugerprofil.



4. Hvordan registrerer jeg mit abonnementsnummer?

Hvis du er abonnent, kan du vælge at indtaste dit abonnementsnummer på din profil-side. Så får du adgang til eksklusivt indhold reserveret til abonnenter på magasinet.

Du registrerer dit abonnementsnummer ved først at oprette en gratis profil (eller logge ind, hvis du allerede har en). Klik herefter på rediger profil (under det lille profil-symbol i menuen).

Nederst på denne side skal du indtaste dit abonnementsnummer. Husk at indtaste dit abonnementsnummer uden punktum og mellemrum.

Klik til sidst på "Opdater" - så ved vi, at du er abonnent og skal have fri adgang til alt indhold på sitet.



5. Hvor finder jeg mit abonnementsnummer?

Du finder dit abonnementsnummer ved dine adresseoplysninger på girokortet, som du får tilsendt i posten. Abonnementsnummeret er på 10 cifre.

Har du ikke dit abonnementsnummer, kan du indtaste din e-mailadresse og få tilsendt dit nummer her: Send mig mit abonnementsnummer.



6. Jeg er oprettet som bruger - hvordan logger jeg ind?

Hvis du har registreret dig som bruger på aktivtraening.dk, logger du ind ved at klikke på det lille profilikon øverst til højre. Du kan også logge ind her.



7. Jeg har glemt mit password

Hvis du har glemt dit password, kan du benytte vores service: "Har du glemt password?". Klik på linket, og du bliver derefter bedt om at indtaste din e-mail.

Du får nu tilsendt en e-mail med et engangs-login. Klik på linket i den tilsendte e-mail, og når du er logget ind kan du skrive et nyt password i felterne "Password" og "Bekræft password" og klikke på "Gem".

Hvis du ikke modtager en e-mail, bør du undersøge om e-mailen er endt i dit spamfilter. Kontakt evt. din internetudbyder.



8. Jeg skal logge på hele tiden

Hvis du er nødt til at logge på, hver gang du vil læse en artikel, skal du indstille din browser til at tillade "cookies" (tjek browserens indstilling - typisk er der et underpunkt omkring sikkerhed eller privatlivs-indstillinger, hvor du kan slå cookies fra eller til - eller tillade cookies fra netop aktivtraening.dk).

En cookie er en lille tekstfil, der lagres i din web browser (fx Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome, Opera eller lignende), og som registrerer dig som unik bruger. På aktivtraening.dk bruger vi cookies til at tjekke, om du er logget ind eller ej.

Enkelte firmaer bruger en "proxy-server", der sorterer cookies fra. I så fald er du nødt til at kontakte den ansvarlige for din computers adgang til internettet



9. Hvordan ændrer jeg min e-mailadresse?

Du kan ændre din e-mailadresse på "Min profil". Du finder siden ved først at logge ind (via det lille profil-ikon i toppen af siden), og derefter klikke på Rediger profil.



10. Hvordan ændrer jeg mit password?

Du kan ændre dit password på "Min profil". Log først ind via profil-ikonet, som du finder øverst på alle sider. Klik herefter på ikonet igen - og så kan du ændre dit password ved at klikke på Rediger profil.





Spørgsmål til Aktiv Trænings nyhedsbrev


1. Hvordan tilmelder jeg mig Aktiv Trænings nyhedsbrev?

Du kan tilmelde nyhedsbrevet her. Du vil nu modtage en velkomst-mail - og Aktiv Trænings nyhedsbrev næste gang, det bliver sendt ud.



2. Hvordan afmelder jeg mig nyhedsbrevet?

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, så er der et link - "Afmeld her" - til præcis dette i bunden af alle vores nyhedsbreve.



3. Hvor tit kommer nyhedsbrevet?

Aktiv Trænings nyhedsbrev kommer - kvit og frit – ca. tre gange om ugen.



4. Hvad gør jeg, hvis jeg har skiftet e-mailadresse

Hvis du ikke længere har adgang til din e-mailadresse, skal du tilmeld dig nyhedsbrevet igen med din nye mailadresse.


Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: