Pendlercykling
Pendlercykling

Mindsk sygdomsrisikoen ved at cykle på arbejde. Pendlercykling er denne nemme måde at få motion ind i hverdagen. 

© iStockphoto

At cykle på arbejde kan halvere risiko for kræft

En halveret risiko for kræft og hjerte-kar-sygdomme er blandt gevinsterne ved pendlercykling.

25. april 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

Tager du cyklen til og fra arbejde, kan du nedsætte risikoen for at blive ramt af kræft og hjerte-kar-sygdomme ganske betragteligt, viser ny britisk forskning.

Over en periode på fem år undersøgte forskerne i alt mere end 250.000 briters pendlervaner – både de aktive, der cyklede eller gik og de inaktive, der tog bil eller offentlig transport.

I perioden døde 2.430 personer, 3.748 blev diagnosticeret med kræft og 1.110 fik hjerteproblemer.

Men pendlercykling nedsatte risikoen for at dø af alle årsager (all cause mortality) med 41 pct., kræftrisikoen med 45 pct. og risikoen for hjerte-kar-syggdom med 46 pct. sammenlignet med de inaktive pendlere.

Personerne, der gik til og fra arbejde, havde også en nedsat risiko for hjerte-kar-sygdomme, men det gjaldt primært for de, der gik over 10 km om ugen.

Pendlercykling: 5 km hver vej har effekt

Pendlercyklisterne tilbagelagde i snit 30 miles (48 km) om ugen, men jo længere de cyklede, desto større sundhedseffekt.

Studiet var udformet på en sådan måde, at forskerne ikke umiddelbart kunne klarlægge årsag og effekt, men den nedsatte risiko for død, kræft og hjerte-kar-sygdom var stadig til stede, selv når der blev korrigeret for faktorer som rygning, kost og vægt.

Ifølge forskerne bag studiet, så har pendlercykling den store fordel, modsat en lang række andre livsstilsændringer, at det ikke kræver en særlig stor viljestyrke at vedligeholde.

Kilde: British Medical Journal 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: