© Colourbox

Hvilken slags cykelslanger er bedst til landevejsraceren?

Er de nye tubelesssystemer og lukkede ringe en bedre løsning end gammeldags slange og dæk, når jeg træner 2-3 gange om ugen på min landevejsracer?

Nej, den helt traditionelle og billige løsning med dæk og slange er stadig den bedste til de fleste motionsryttere. Om du vælger de gamle, gennemprøvede butylslanger eller latexslanger, er en smagssag.

Når det er sagt, er lukkede ringe et spændende alternativ, der dog bedst egner sig til ryttere, der konkurrerer. Selv profferne træner til daglig med dæk og slange, mens de som regel kun får stillet dyre lukkede ringe til rådighed til diverse løb.

Tubeless er primært en opfindelse til mountainbikere, men hverken på landevej eller i skoven er de endnu slået igennem.

Dæk med slange | |

Langt størstedelen af de dæk, der sælges, er stadigvæk af den gammeldags slags, der kræver en slange, som skal pustes op.

Fordele: Er nemme at skifte, når man punkterer. Slanger er billige og fås overalt.

Ulemper: Vejgrebet er mindre godt i virkelig skarpe sving.

Lukkede ringe | |

Her er dækket syet sammen omkring slangen, og den lukkede ring limes fast på fælgen med speciallim.

Fordele: Du sparer vægt. De kan pumpes hårdt og giver god acceleration, fordi dækket sidder godt fast på fælgen.

Ulemper: Kun de dyreste lukkede ringe matcher dæk og slange-løsningen. Er svære at skifte, når man punkterer.

Tubeless | |

En speciel fælg slutter helt tæt om dækket. Sammen med en specialventil er det muligt at pumpe dækket op uden en slange i.

Fordele: Dækkets luftkammer er fyldt med slim, der flyder hen til huller og lapper dem.

Ulemper: En dyr løsning, der kræver specielle fælge eller brug af fælgbånd. Svær at montere de første gange.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: