Drop morgenjuicen og tab dig

Drop morgenjuicen og tab dig

Skift juicen ud med skummetmælk, så får du færre kalorier og bliver mere mæt.

  • 24-10-2009
  • Aktiv Træning nr. 10, 2009
Kostråd

Drikker du 6 deciliter skummetmælk til din morgenmad, vil du spare markant på kalorierne til frokost. Det viser en undersøgelse fra University of Western Australia.

Forskerne bad en gruppe raske, overvægtige personer drikke henholdsvis skummetmælk og frugtjuice sammen med deres morgenmad – begge i mængder, der gav dem 250 kalorier. Til frokost 4 timer senere målte de herefter, hvor mange kalorier der røg indenbords.

Resultatet var, at mælkedrikkerne i gennemsnit spiste 50 kalorier mindre end frugtjuicedrikkerne. Det svarer til at skære 9 procent af frokostkalorierne fra. Mælks høje indhold af proteiner og laktose er formentlig forklaringen på den gode mæthedsfølelse.

News source: American Journal of Clinical Nutrition

Drop juice

  • Ud med juice, der indeholder mange vitaminer, men mætter forholdsvis dårligt.
  • Ind med mælk, der indeholder B-vitamin, kalk og protein og mætter i længere tid.

Læs mere om

Abonner!

Abonner |

Få de nyeste træningstips direkte i postkassen med vores magasin Aktiv Træning!

Bestil abonnement

NYHEDSBREV

Mest læste
Så godt er omega-3

Så godt er omega-3

Kostråd |

Bliv slank, få færre rynker og færre ...

Læs mere
Verdens bedste mad

Verdens bedste mad

Kostråd |

14 almindelige madvarer er ifølge ...

Læs mere
5 almindelige kost-fejl

5 almindelige kost-fejl

Kostråd |

Lad ikke kosten sabotere din træning. ...

Læs mere
Drop kødpålæg

Drop kødpålæg

Kødpålæg |

De førende kræftforskere anbefaler, at ...

Drop kødpålæg
Hjertevenlige madvarer

Hjertevenlige madvarer

Sundhed |

Små enkle forandringer gør forskellen. ...

Hjertvenlige madvarer
Nyeste
Så godt er omega-3

Så godt er omega-3

Kostråd |

Bliv slank, få færre rynker og færre ...

Læs mere
5 almindelige kost-fejl

5 almindelige kost-fejl

Kostråd |

Lad ikke kosten sabotere din træning. ...

Læs mere
Bevar vitaminerne

Bevar vitaminerne

Kostråd |

Frugter og grønsager er proppet med ...

Læs mere
Spar kulhydraterne efter styrketræning

Spar kulhydraterne efter styrketræning

Kostråd |

Drop de kalorierige kulhydrater og spis ...

Læs mere
6 gevinster ved kaffen

6 gevinster ved kaffen

Kostråd |

Kaffe har i stadig flere studier vist ...

Læs mere
DK