© Colourbox

10 tegn på, at du får for lidt vand

Vi er alle klar over, at det er vigtigt at få drukket masser af vand – men hvorfor er det egentligt vigtigt, og hvilke symptomer vil vi mærke, når vi er dehydrerede?

29. januar 2016 af Julie Elsebeth Crone Johannesen.

Hvor meget vand man dagligt bør indtage afhænger af både kropsbygning, klima og ens grundlæggende helbred. Men at vand er vigtigt for kroppen er der ingen tvivl om. Vi har samlet en liste med ti af de grimme konsekvenser som et for lille indtag af vand kan medføre.

Dårlig koncentrationsevne Den menneskelige hjerne består 90% af vand og dehydrering går derfor stærkt udover den. Mangel på vand kan påvirke både beslutningstagning, hukommelse og humør. Så hvis simple arbejdsopgaver pludselig virker uoverkommelige, så er det nok ikke dumt at række ud efter et glas vand og se om verden ikke ser lidt lysere ud bagefter.

Dårlig ånde og tør mund Hvis din krop mangler vand vil den producere mindre spyt. Det er de antibakterielle stoffer i spyttet, som afholder bakterierne for at gå amok i din mund og skabe dårlig ånde. Vand fungerer desuden som et lag, der holder slimhinderne i halsen våde, og uden dette lag vil munden føles tør.

Pludselig og uforklarlig trang til mad Næste gang du føler en trang til en snack, så prøv at drikke et glas vand i stedet. Når din krop mangler vand sender din hjerne et falsk signal til kroppen, om at den er sulten på trods af, at den i virkeligheden er tørstig.

Forstoppelse eller andre problemer med fordøjelsen Vand hjælper til at smøre fordøjelsessystemet og holde tarmene fleksible og rene. Uden denne smørelse kan man komme ud for forstoppelse, sure opstød og manglende fordøjelse.

Udmattelse eller dovenhed Når du er dehydreret vil din krop ofte vise tegn på udmattelse eller du vil få tendens til dovenhed. Det skylles det lave blodtryk og den manglende ilt til blandt andet hjernen, som kan være en grim sidegevinst ved kroppens mangel på vand. Udmattelsen vil desuden være drevet af, at kroppen skal bruge ekstra mange ressourcer på at skabe blodcirkulation til hele kroppen og de ressourcer napper den direkte fra din energi.

Hovedpine og svimmelhed Et af tegnene på, at du får for lidt vand kan være hovedpine og svimmelhed. Hvis der sker et fald i den mængde vand du indtager vil det tære på den væske, som omkranser hjernen og føre hovedpine med sig. Dehydrering vil desuden gøre at tilstrømningen af ilt til hjernen reduceres. Skulle du ligge inde med en hovedpine som du mistænker manglende vand at være grunden til, så drik et stort glas vand og hovedpinen skulle hurtigt forsvinde uden brug af tabletter.

Led- eller muskelsmerter Vand udgør omtrent 80% af led og brusk og vand er derfor en uhyre vigtig komponent for at bibeholde sunde og stærke led. Hvis din krop mangler vand vil der ikke være et beskyttende lag mellem knoglerne og tidligere harmløse hop og stød vil pludselig kunne være smertefulde.

Tør eller skallende hud og læber Vand giver elasticitet til huden. Huden er kroppens største organ og opsluger derfor store dele af det vand vi indtager. Af samme årsag ses det hurtigt på huden, hvis du mangler vand. Et for lille indtag af vand vil få dig til at svede mindre og derved vil snavs og overskydende olie ikke kunne forlade huden. Mangel på vand gennem længere perioder vil desuden kunne give rynker.

Færre toiletbesøg eller skift i urinens farve Du skal helst besøge toilettet mellem fire og syv gange om dagen og det hjælper et fornuftigt vandindtag dig med ikke at kunne undgå. Gennem urinen udskilles de giftige toksiner som skabes i kroppens celler – så drik godt med vand og få dem skyllet ud af kroppen.

Hurtigt hjerteslag Mangel på vand har en meget stor påvirkning på hjertet og dets rytme. Ved dehydrering bliver blodets plasma-volumen mindre, hvilket gør blodet mere tyktflydende. Det tyktflydende blod er sværere at pumpe rundt i kroppen og fører til forhøjet puls.

Du kan få endnu flere tips til, hvordan du holder dig sund i hverdagen med Aktiv Træning. Vi giver dig den nyeste viden indenfor kost og motion, som hjælper dig med at bevare motivationen og få større udbytte af din træning. Klik her og få vores særtilbud på 3 magasiner for KUN 89 kr.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: