Læs også

Par går tur i skoven

Gå dig stærk

3 genveje til at nå dine mål

Få 3 genveje til at nå dine mål.

14. december 2010

Vær systematisk Hvor motiveret du er, påvirkes både af indre faktorer som din personlighed og normer og af ydre faktorer som anerkendelse og belønning. Skal du lykkes med at skabe og fastholde en målrettet adfærd, som fx at forfølge et nytårsforsæt, skal du arbejde bevidst med flere af disse faktorer for at øge din chance for succes.

Det nytter ikke, at du blot halvhjertet gentager dit nytårsforsæt fra forrige år. Du bliver nødt til aktivt at finde frem til netop den cocktail af pisk, gulerod og praktiske trick, som kan motivere dig til at holde dit løfte.

Hvad, hvorfor, hvordan? Ingen succesopskrift passer til alle. Men der findes nogle gode råd, som virker for de fleste. Inden du farer af sted på din nye træningsmission, skal du svare på 3 spørgsmål:

  • Hvad vil du helt præcis opnå?

  • Hvorfor ønsker du at opnå det?

  • Hvordan vil du omsætte dit nytårsforsæt til handling?

Når du skal svare på, hvad du vil opnå, skal du sætte dig et ambitiøst og dog realistisk mål, der er meget specifikt. Sig fx “Jeg vil træne i 1 time 3 gange om ugen i 2011” i stedet for “Jeg vil træne mere regelmæssigt”.

Sæt dig også delmål ved at regne baglæns, så du kan følge med i og fejre dine fremskridt. Hvis dit slutmål er at kunne løbe 10 km på 50 minutter den 1. juli, kan dine delmål fx være, at du kan løbe distancen på 60 minutter den 1. marts og 55 minutter 1. maj.

Brug dernæst tid på at overveje, hvorfor du vælger netop dette nytårsforsæt, og hvad du ønsker at opnå. Er det stolthed, anerkendelse, velvære, sundhed eller noget helt femte? Det er svaret på dette spørgsmål, som skal få dig tilbage på sporet, hvis din motivation dykker undervejs.

Læg en plan Læg til sidst en plan for, hvordan og hvor ofte du vil træne. Skriv planen ned, og gem den. Du sikrer dig dels, at du træner efter en realistisk plan, der vil føre dig frem til dit mål, og dels undgår du at skulle forhandle med dig selv hele tiden. Forhandlinger øger risikoen for, at du springer over, hvor gærdet er lavest. Læg en plan for, hvordan du rent praktisk vil indpasse din træning i dine øvrige gøremål i form af job, familie og lignende.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: