Mand strækker sig efter lur
© iStock

6 sunde pauser, som du let kan få ind i din hverdag

Små pusterum kan have stor effekt. Vi har samlet 6 bud på sunde pauser, du nemt kan snige ind i din hverdag. Snup en allerede nu!

29. marts 2017 af Katrine Sekjær

1. Stræk dig

  • Derfor virker det: At strække kroppen er en aktiv måde at give den energi på. Du får led og muskler spændt og afspændt, blodet løber lidt hurtigere rundt, og måske får du endda fremtvunget et lille gab, der bare er et tegn på, at du strækker dig godt. Nogle mener, at et godt gab faktisk udskiller velværehormonet dopamin i hjernen. Så gab du bare samtidig.
  • Sådan gør du: Keep it simple! Stræk armene, prøv at nå gulvet med hænderne, ryst benene, og vip op og ned på tæerne.

  • Antal minutter: 3-5 minutters god, grundig strækken. 

2. Træk vejret dyyyyybt

  • Derfor virker det: Fokus på åndedrættet tvinger kroppen over i det autonome nervesystem. Der bliver sendt afstressende signaler til din hjerne, der fokuserer på åndedrættet, så du ikke tænker på alle mulige andre opgaver.
  • Sådan gør du: Træk vejret dybt ind gennem næsen, hold vejret i 8 sekunder, og ånd derefter ud gennem munden – helt ud, så lungerne tømmes fuldstændig for luft. Gentag 5 gange.

  • Antal minutter: 5 minutter. 

3. Giv hjernen nyt fokus

  • Derfor virker det: Krydsord, malebog eller sudoku giver din hjerne mulighed for at flytte fokus. At du får tingene til at gå op, aktiverer dit belønningscenter. Det giver adspredelse og gør dig i godt humør. At bruge hjernen til noget andet end det, du sidder og arbejder med, giver dig for en stund ‘en osteklokke’ over hovedet, hvor du tvinger hjernen til at beskæftige sig med noget andet.
  • Sådan gør du: Hav altid en malebog, sudoku eller krydsord i tasken eller i skrivebordsskuffen. 
  • Husk: Du skal synes, din valgte beskæftigelse er sjov.
  • Antal minutter: 5-10 minutter.

4. Bevæg dig

  • Derfor virker det: De fleste af os er i underskud af dagslys, frisk luft og bevægelse i dagens løb. Hjernen kategoriserer ting geografisk, og derfor er det også af den grund godt at fjerne sig fysisk fra sit normale arbejdssted, fx et skrivebord. Hvis muligt, så opsøg meget gerne et grønt område. Det påvirker dig nemlig positivt at være omgivet af træer og græs. Har du ikke mulighed for eller tid til en tur i parken, kan du alternativt lave lidt småøvelser som at stå i planke, hoppe englehop, lave squats eller måske sjippe.
  • Sådan gør du: På med overtøjet, og afsted! Eller kom ned på gulvet, og sæt i gang.

  • Antal minutter: 10-15 minutter.

5. Snup en powernap

  • Derfor virker det: En lille blund er den ultimative afkobling: Du genstarter simpelthen hjernen! Det giver både en fysisk og en mental afslapning og en reboot af hjerne og krop. Ofte vil du kunne mærke, at din krop er mere fit for fight, når du har tilladt den at hvile.

  • Sådan gør du: Læg dig ned et roligt sted, eventuelt med et tæppe over dig. Luk øjnene, og træk vejret dybt. Fokusér på din krop, og hvordan arme, ben, ryg og hoved synker ned i underlaget. Mærk, hvor rart det er at slappe helt af.

  • Antal minutter: 15-20 minutter. 

6. Løb til frokost

  • Derfor virker det: Løber du intensivt, banker du pulsen op, sætter fuld gang i hjerte og kredsløb samt øger produktionen af endorfiner (kroppens egen lykkepille). Så bruger du fx frokostpausen til at snøre løbeskoene og suse ud på en rask tempotur, gavner du både formen, løfter humøret og henter ny energi. Således viste et engelsk studie fra 2008, at folk, der trænede i arbejdstiden, efterfølgende var både mere produktive, mere kreative og tilmed i bedre humør.
  • Sådan gør du: Løb, eller gå roligt i 3-5 min. Herefter laver du fartleg, så du løber i ca. 20 minutter, hvor du hele tiden varierer farten. Du kan løbe struktureret og skrue op og ned, fx hvert minut, eller løbe ustruktureret, så du accelererer op mod udvalgte vejskilte, lyskryds osv. Sigt efter i alt 8-12 min. med fart på.
  • Antal minutter: 20-30 minutter i alt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: