6 vilde grunde til, at du skal prutte

Der er en hel del overraskende sundhedsfordele at hente, hvis man lader være med at gå og stramme ballerne sammen hele dagen.

26. september 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

At prutte er en helt naturlig kropsfunktion, der hjælper vores fordøjelsessystem med at fungere optimalt. Når vi fordøjer vores mad, så skabes der gasarter i maven - og de skal altså ud af bagindgangen. Læs, de mange sundhedsfordele ved at prutte!

Det mindsker oppustethed. Hvis du føler dig oppustet efter et stort måltid, så kan det være, at du trænger til at frigive nogle af gasarterne.

Det kan indikere, om din kost er god nok. Dine prutter afspejler din kost. Hvis du meget sjældent prutter, så har du måske behov for flere fibre. Mens en grim, grim lugt ofte kan betyde, at du får for meget rødt kød.

Det er sundt for din tyktarm. At holde på luften kan på lang sigt give store problemer for dit generelle helbred. Det er aldrig sundt at holde på de affaldsstoffer, der gerne vil ud.

Det kan fortælle dig noget om dit helbred. Hvis du pludseligt begynder at prutte mere end normalt, får smerter mens du prutter, eller at de lugter grimt, så kan det indikere en række sygdomme - heriblandt laktoseintolerans eller i værste tilfælde tyktarmskræft.

Lugten er god for dig ... Ja det er ikke en specielt lækker information. Men studier viser, at små mængder af den gas som vores prutter består af, hydrogen sulfid, faktisk er godt for vores helbred og immunsystem.

Prutterne fortæller dig, at du har sunde mavebakterier. Slanke, sunde mennesker prutter generelt mere. Dette skyldes de sunde fibre og grøntsager, som får os til at producere gas i maven.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: