8 genveje til nok kalk - uden mælk

Får du nok kalk i hverdagen? Vi har samlet 10 fødevarer, der giver dig store mængder kalk - uden at du behøver drikke mælk. Kalk er vigtigt, når vi vil undgå blandt andet knogleskørhed, forhøjet blodtryk, nyresten og tyktarmskræft.

27. juli 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Mineralet kalk er uhyrevigtigt for blandt andet vores knogler og blodtryk - og for at undgå nyresten og tyktarmskræft. 

Når vi snakker kilder til kalk, så vil mælk ofte være det første, vi tænker på. Men der findes en lang række andre kilder til det vigtige calcium. 

Herunder har vi lavet en liste med fødevarer, der indeholder store mængder kalk. Til sammenligning så indeholder to deciliter mælk cirka 240 mg kalk - og et voksent menneske anbefales at indtage cirka 800 mg per dag.  

Kidney-bønner

100 gram tørrede kidneybønner indeholder 143 mg kalk per 100 gram. 

Sesamfrø

Ristede sesamfrø i din hjemmelavede müsli eller lidt ekstra sesam på dit hjemmebag kan gøre meget for dit kalkindtag. 100 gram af de små frø indeholder nemlig hele 989 mg kalk. 

Asparges

De sprøde sommer-grøntsager er populære og indholder samtidig kalk. 24 mg per 100 gram sniger de sig op på.

Mandler 

Vi bliver aldrig færdige med at rose mandler for deres gode egenskaber - heller ikke når det gælder kalkindhold. Den lette snack indeholder nemlig 267 mg for cirka halvanden dl. 

Tørrede figner

Tørrede figner er en sund snack, der desuden har et kalkindhold på 135 mg per 100 gram. 

Tofu

Tofu er en favorit blandt vegetarer og veganere. Den soyabaserede fødevarer indeholder 350 mg per 100 gram. 

Persille

Krydderurten persille  er ikke umiddelbart noget, vi forbinder med kalk - men den indeholder faktisk 185 mg kalk per 100 gram. 

Sild

Én enkelt sildefilet kan faktisk give dig hele 106 mg kalk - så hvorfor nøjes med én? 

Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.


Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: