© Istock

8 ting du SKAL gøre inden klokken 08.00

En produktiv hverdag starter fra morgenstunden, og hvis du starter lidt tidligere end normalt, så kan du komme rigtig godt fra start. Se de otte gode råd for din morgen!

15. april 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Morgenen er for mange bestemt ikke et favorit tidspunkt. Søvn i øjnene, at skulle ud af dynerne og at stresse sig gennem de nødvendige morgenritualer kan give de fleste lyst til at opgive og hoppe tilbage i seng. Men med otte simple ritualer, som skal udføres inden klokken 08.00, kan du give dig selv et helt nyt syn på morgenstunden.

1. Få minimum 7 gode timers søvn

En god nats søvn er essentiel for en god sundhed, og er blandt andet forbundet med længere levetid, øget kreativitet, hukommelse og fokus, samt mindre risiko for at komme ud for ulykker.

2. Lad være med at tjekke din mail eller sociale medier

Det anslås at omkring 80% tjekker deres email eller deres profiler på sociale medier indenfor de første 15 vågne minutter. På den måde starter man dagen reaktivt i stedet for proaktivt, og det kan gå ud over den kreative tænkning resten af dagen.

3. Mediter i 5-15 minutter

I stedet for at tjekke op på, hvad der er sket i løbet af natten, kan du finde et roligt sted, trække vejret dybt ind gennem næsen, holde vejret et par sekunder og derefter puste ud gennem munden. Fokusér på dagens opgaver med et positivt mind-set.

4. Skriv lidt ned

Hiv en notesbog frem og skriv med nogle få ord dine mål ned for både dagen og på længere sigt. Det vil hjælpe dig til både bevidst og underbevidst at gå efter disse mål.

5. Motionér

Motion fra morgenstunden fylder dit system med signalstoffet dopamin, som udskilles i alle situationer, hvor velvære er til stede, og det vil få dig til at arbejde mere målrettet og koncentreret resten af dagen.

6. Vælg din træningsunderholdning med omhu

Hvis du bytter din underholdende træningsmusik ud med oplysende lydbøger eller podcasts, vil din træningstid give dig dobbelt igen.

7. Tag et koldt bad

Jævnlige kolde bade er godt for vores helbred. Det booster blandt andet vores fordøjelse, blodomløb og giver højere stofskifte.

8. Spis protein

Proteinrig mad holder dig mæt længere og sikrer et stabilt blodsukkerniveau. Så sørg for at fylde op på nødder, kød, æg og frø fra morgenstunden.

Samlet set vil dette morgenritual, som tager mellem 60 og 90 minutter, sikre dig en produktiv dag og en positiv tilgang til dagens udfordringer!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: