9 fødevarer, der opbygger og vedligeholder dine muskler

Hvis du vil øge din muskelmasse, så skal du have de rette næringsstoffer. Vi har samlet en liste med 9 usædvanlige fødevarer, der hjælper dig med at opbygge og vedligeholde musklerne.

15. august 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Større muskelmasse kræver både hardcore træning, og at kroppen har de næringsstoffer, som den skal bruge til at opbygge muskelfibre. 

Store bøffer, æg og proteinrige mælkeprodukter er derfor populære blandt styrkefolket. Vi har dog fundet ni mere usædvanlige fødevarer, der hjælper dig til at opbygge og vedligeholde muskler. 

Tamarind

Tamarindfrugten er fyldt med jern, der er essentielt, når det gælder produktionen af røde blodceller. De røde blodceller er vigtige for at sikre, at ilt når ud til muskler og organer - så disse kan vedligeholdes og styrkes. 

Sesamfrø

De små frø er rige på både magnesium, fosfor og jern. 

Brune ris

De brune ris er langsomt-fordøjelige og giver dig langtidsholdbar energi - også på dage med hård træning. 

Agurk

Agurken indeholder mestendels vand, men er også rig på silica, der styrker bindevævet, som er vigtigt under muskelopbygning. 

Amarantfrø

Amarantfrøet indeholder store mængder af især næringsstofferne fosfor, jern og mangan. 

Oliven

Oliven er spækket med både antioxidanter og antiinflammatoriske næringsstoffer. De kan derfor mindske muskelømhed og -irritation. 

Spelt

Ligesom amarantfrøet indeholder spelt masser fosfor. 

Oregano

Oregano kan sætte gang i stofskiftet og er desuden spækket med jern og sikrer en god blodprocent. 

Rødbeder

Rødbeden er en ren superfood. Den er rig på trimethylglycine, der er blandt andet forbundet med muskelstyrke og -udholdenhed, samt leversundhed og sunde led.

Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: