Hold dig igang Sundhedsfordelene ved at prioritere træning midt i livet står i kø. © iStockphoto

4 grunde til at komme i form NU – før det er for sent

Din krop vil takke dig senere, hvis du dyrker motion inden alderdommen indtræder.

1. november 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Hvis du holder dig aktiv med motion i ungdommen og midt i livet, så investerer du på den bedst tænkelige måde i din krops sundhed. Her er fire fordele, du kan se frem til, hvis du holder dig i gang.

1. Bremser hjernens aldring

Et studie fra Boston University School of Medicine viser, at personer, som i 20’erne og 30’erne dyrkede regelmæssig kredsløbsstyrkende motion, og som fortsatte med at motionere, havde en større hjernevolumen end de inaktive, når de blev målt 20 år senere.

Et studie fra American Academy of Neurology har desuden vist, at de ældre, der dyrkede moderat/hård motion, scorede markant bedre i en hukommelsestest end de ældre, der dyrkede let eller ingen motion.

2. Opretholder funktionsniveauet

Et amerikansk studie af løbere på +65 år viser, at seniorerne, der løb min. 3 x 30 min. om ugen, havde samme gå-økonomi og funktionsniveau, som personer i 20’erne.

3. Hjælper dig til at leve længere

Norsk forskning har vist, at 30 minutters motion - seks dage om ugen - er forbundet med en 40 pct. lavere dødelighed blandt ældre. Studiet viser, at forskellen i levetid mellem de aktive og de inaktive var 5 år.

4. Beskytter muskler og knogler

Med motion midt i livet beskytter man effektivt knogler og muskler mod det almindelige aldersbetingede forfald (sarkopani), viser japansk forskning. Netop sarkopeni er forbundet med nedsat fysisk kapacitet, lavere livskvalitet og øget risiko for tidlig død.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: