Løb langt – og hold alderen i skak Ny undersøgelse viser, at du kan forlænge alderdommen med langdistanceløb. © Colourbox

Løb langt – dø oldgammel

Langdistanceløbere får både færre skader og har mindre risiko for livsstilssygdomme, viser ny dansk forskning.

20. oktober 2014

Alderen kan du ikke løbe fra, men du kan løbe så langt, at du kan udskyde kroppens aldring.

Ny dansk forskning viser, at færre skadelige sukkerkrydsbindinger – som er et typisk tegn på aldring – hober sig op i bindevævet i sener, muskler, hjerte og kar, når du løber halve eller hele maratonløb. Og det giver derudover også færre skader i fx sener, menisk og brusk.

I undersøgelsen har ældre langdistanceløbere 21 pct. mindre ophobning af skadelige krydsbindinger end raske, stillesiddende personer.

Resultaterne er i tråd med tidligere undersøgelser, der viser, at inflammationsniveauet – markør for livsstilssygdomme – er langt lavere hos langdistanceløbere.

Derfor bør du løbe lange ture

  • Giver færre skader i sener, menisk og brusk

  • Betyder mindre risiko for skader i bindevævet

  • Færre livsstilssygdomme

  • Mindre inflammation

Source #Bispebjerg Hospital

Source #Institut for Idrætsmedicin

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: