© Istock

Så lidt skal du løbe for at leve længere

Med blot en lille indsats i løbeskoene kan man forlænge livet med 3-6 år, viser ny amerikansk forskning.

25. november 2015

Seks miles eller ca. 9,7 kilometers løbetræning om ugen er nok til at forlænge levealderen med 3-6 år sammenlignet med folk, der ikke dyrker motion. Det viser et amerikansk metastudie, hvor forskerne har samlet op på en stor samling løbestudier.

Her har forskerne fundet frem til, at 9,7 km løb om ugen eller 52 minutters løb fordelt på 1-2 ugentlige træningspas er optimalt. Løber man længere, får man ikke nødvendigvis flere leveår ud af det, konkluderer forskerne. Faktisk kan løbere, der tilbagelægger mere end 20 miles (32 km) om ugen, risikere at miste noget af det vundne igen.

OFFICIELLE MOTIONSANBEFALINGER:

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter.
  • Mindst 2 gange om ugen skal du udføre fysisk aktivitet med høj intensitet i mindst 20 minutter for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Source #Mayo Clinic Proceedings.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: