Ud i dagslys Ny forskning giver dig endnu en grund til at træne udendørs af og til.

D-vitamin gør dig stærk

Det er ikke kun håndvægte, der kan øge din muskelstyrke. Sol og fede fisk gør dig også stærk, viser forskning

13. marts 2013

Giver selv mange måneders styrketræning ingen resultater? Så kan det skyldes, at du mangler D-vitamin.

Solskinsvitaminet er især kendt for at styrke knoglerne og løfte humøret, men i et storstilet forsøg har forskere påvist, at der også er en direkte sammenhæng mellem blodets D-vitaminindhold og muskelstyrken.

I forsøget fik 400 mænd og kvinder målt deres muskelstyrke.

Resultaterne blev sammenholdt med niveauet af D-vitamin i deltagernes blod, og sammenhængen var så udtalt, at forskerne ikke tøver med at anbefale, at du får tjekket op på, om du er i underskud af D-vitamin, hvis det kniber med at øge muskelstyrken.

Inden du farer til læge, kan du selv prøve at øge kroppens depoter af D-vitamin. Det sker fx, hvis du udsætter huden for direkte sol. Få minutter er nok, og du behøver på ingen måde at branke huden.

Spis desuden fed fisk som makrel, sild eller laks, som alle er fantastiske kilder til D-vitamin.

Source #januar 2013

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: