Læs også

Par går tur i skoven

Gå dig stærk

© Istock

Derfor skal du gå

Gåture er ikke kun for tøsedrenge og gamle mænd. En gåtur giver dig alt fra stærke muskler til bedre hukommelse. Se, hvorfor forskerne mener, du skal gå.

5. oktober 2015 af Martin Kreutzer og Jesper U. Larsen.

Hjernen

Når du går hurtigt, skabes der nye hjerneceller, og hjerneområderne bliver bedre til at kommunikere med hinanden. Med 10 kilometers gang om ugen får du nemmere ved at huske og holde dig skarp i hovedet, også på længere sigt. Også kreativiteten får et løft, så næste gang du bøvler med en svær opgave på jobbet, så snup en gåtur. I en undersøgelse steg testpersonernes kreativitet med hele 60 procent, mens de gik, i forhold til når de sad ned. Det gjaldt, uanset om de gik inde eller ude.

### Hjertet Dit hjerte er den største vinder, hvis du indfører nye, regelmæssige gåture. Din indsats stimulerer kredsløbet og musklerne, så både blodtrykket og kolesteroltallet falder, og dit hjerte bliver så stærkt, at det kan holde en række frygtede hjerte-karsygdomme fra døren.

Vægten

Du kan tabe dig ved at gå. Kroppen forbrænder primært fedt på grund af det lave tempo, så det bliver dellerne og ikke kulhydratdepoterne, gåturene tærer på. Det giver dig en kæmpe slankefordel, for du slipper for at blive overvældet af sult og gå amok i køleskabet, når du kommer hjem. Sulten bliver nemlig ikke trigget nær så hårdt af angrebet på fedtdepoterne, som når det er de sparsomme kulhydratdepoter, der leverer energien. Dit blodsukker forbliver stabilt, og du risikerer ikke at ødelægge det hele i en sukkerrus.

Du kan få tips til, hvordan du kommer gennem julefrokostsæsonen uden at tage på! I Aktiv Træning får du den nyeste viden metode til varigt vægttab. Klik her og få vores særtilbud på 3 magasiner for KUN 89 kr.

### Psyken Forskning peger på, at gåture er guf for psyken og ligefrem kan beskytte mod depression. Hjernens kemi ændrer sig nemlig, når du går, så du bliver gladere og bedre rustet til hverdagens udfordringer. Lyset og den friske luft har også vist sig at kunne trække mundvigene opad: Folk, der går flere gange om ugen, er bare gladere end alle andre.

Knoglerne

Risikoen for at få knogleskørhed i hoften daler med helt op til 40 procent, hvis du går flittigt. Det er konklusionen i en rapport, der sammenfatter flere studier på området. Hvis du virkelig vil rykke dig i forhold til knoglestyrke, anbefales det at gå godt til og gerne i kuperet terræn. Især når du går ned ad bakke, bliver der sendt kraftige stød op gennem benene, hvilket har vist sig at stimulere kroppen til at styrke knoglerne ekstra meget.

### Leddene Når du gåtræner i stedet for at løbetræne, bliver du skånet for de mange belastende stød op gennem kroppen, som løb giver. Når du går, har du altid en fod i jorden, så du slipper helt for, at fødderne ‘svæver’ over jorden og lander hårdt på underlaget, hvilket er stærkt belastende for kroppen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: