Par sidder i sofa med computer
© iStock

Det sker i kroppen, når du sidder ned

Af alle usunde vaner, der kan forkorte vores levetid, er stilsiddende adfærd en af de værste! Se her, hvorfor det er så slemt at sidde ned.

6. juni 2017 af Jesper U. Larsen

40 procent af dan­sker­ne sidder stille mindst tre fjer­de­de­le af ar­bejds­tiden. Især kontorfolk og an­sat­te inden for transport af pas­sa­ge­rer sidder meget ned på jobbet.

Du forbrænder 30 procent flere kalorier, når du står op, end når du sidder ned, fx ved skrivebordet på jobbet. 

Britiske forskere satte kontorfolk til at arbejde stående 3 timer om dagen i en uge. De forbrændte 50 kalorier mere i timen, når de stod op. 

Det lyder måske ikke af meget, men 3 timer om dagen giver 750 ekstra forbrændte kalorier i løbet af en arbejdsuge og 30.000 på et år. Det svarer i kalorier cirka til at løbe 7 maratoner om året bare ved at stå op!

Det sker i kroppen, når du sidder ned

  • Kredsløbet svækkes. Det bliver sværere at få ilt og næring ud til cellerne og at transportere affaldsstoffer tilbage til hjerte og lunger.
  • Din appetitregulering kommer ud af kurs, når du sidder stille. Ofte indtager du flere kalorier, end du forbrænder – især når du ser tv.
  • Øget fedt, specielt omkring de indre organer, påvirker hormonniveauet i kroppen. Det sætter gang i en øget inflammation, hvilket øger din risiko for at udvikle kræft og andre sygdomme.
  • Inaktive muskler forbrænder mindre, så dit sukker- og fedtstofskifte forringes, og du bliver mindre insulinfølsom.
  • Blodets sukkerniveau stiger. Et studie viser, at dit blodsukker er 24 pct. højere, hvis du ikke bevæger dig i flere timer i træk. Desuden er indholdet af det skadelige LDL-kolesterol i blodet højere hos mennesker, der sidder meget stille. Det øger risikoen for hjerte-kar-sygdom, forhøjet blodtryk og blodpropper. 

Så farligt er det at sidde ned

En række alvorlige sygdomme er forbundet med at sidde for meget ned. Forskere mener, at det øger risikoen for at blive ramt af:

  • Hjerte-kar-sygdomme med 14 procent
  • Visse kræftformer med 13 procent
  • Type 2-diabetes med 91 procent

Hvis du er en af dem, der bruger for mange timer i bilen, på kontorstolen og i sofaen, så skal der en times daglig motion til for at kompensere for de mange stillesiddende timer. Det siger internationale forskere, som har analyseret en række studier med mere end en million deltagere. 

De fandt frem til, at mellem 60 og 75 minutters moderat motion udligner den øgede dødsrisiko, der er forbundet med at sidde ned i mere end 8 timer om dagen. Andre studier er dog kommet frem til, at man ikke fuldstændig kan motionere sig fra problemerne. 

Sluk for tv’et, og lev længere

For hver time om dagen du ser tv efter din 25-årsfødselsdag, skærer du næsten 22 minutter af din forventede levetid. Det er australske forskere kommet frem til. Deres studie viste, at personer med et tv-forbrug over 6 timer om dagen kan regne med at leve 5 år kortere end dem, der slet ikke ser tv. 

Tips til en mere aktiv hverdag 

  • Få et hæve-sænke-bord. Hæv bordet til stående, når du går til frokost, til møde eller hjem, så er du klar, hver gang du returnerer til skrivebordet. 
  • Er du afhængig af bil, bus eller tog til arbejde, så tænk lidt aktivitet ind. Stå op i bussen, hop af et stop før, og gå det sidste stykke. Eller parkér bilen lidt væk fra indgangen.
  • Hold stående møder på jobbet. Det er både sundere og kan gøre møderne mere effektive. Nogle møder kan måske ligefrem klares på en gåtur.
  • Vær aktiv, når du ser tv. Få klaret strygetøjet imens, eller lav et par styrkeøvelser i reklamepausen.
  • Hold en minipause på jobbet hver halve time, hvor du går lidt rundt, henter kaffe el.lign. Afbrydelserne behøver ikke at være på mere end to minutter ad gangen for at give en positiv effekt på kredsløbet. Sæt evt. en alarm på din smartphone, så du husker det. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: