mand strækker ud

Få mere tid til din træning

Vind over tidsrøverne og få flere timer om ugen at træne i. Her er 6 råd og 6 bonustip til, hvordan du får mere ud af dagen, uden at det går ud over familie eller job.

4. maj 2010 af Birgitte Aabo

1. Læg en plan

Gør dig selv den tjeneste at finde ud af, hvad du vil med din træning. Hvor ofte, hvor længe og hvordan? Uden en plan at gå ud fra er der stor risiko for, at du får trænet for lidt. Det er for let at udskyde træningen til en anden dag, og der er altid et andet gøremål, der også trænger sig på. Ofte ender det med, at du slet ikke får trænet den pågældende dag. Med en plan er det ikke alene lettere at holde dig selv fast, det er også nemmere at få familien og kollegerne til at respektere, at det er vigtigt for dig, at der er plads til din træning i dagligdagen.

Bonustip Skriv familiens aktiviteter op i et ugeskema. På den måde undgår I lettere overlap og irritation over ikke at kunne passe en træning. Lav faste aftaler i familien, så alle medlemmer bliver tilgodeset.

2. Stå tidligt op

Måske har du den opfattelse, at du kun kan træne om eftermiddagen eller først på aftenen, men giv morgentræning en chance. Når familien sover, mens du træner, går der intet af jeres fælles tid tabt. Hvis din træning foregår udenfor i bymiljø, får du i tilgift en morgenby uden os at folde dig ud i. Du vil efter kort tid erfare, at morgentræningen giver dig et energiløft, som gør dig mere effektiv fra morgenstunden. Måske virker det urealistisk at ændre vane og stå tidligere op for at få trænet, men når du først har oplevet energiløftet, bliver det nemmere at komme tidligere op og i træningstøjet.

Bonustip Læg dit tøj frem til morgentræning aftenen forinden, så du ikke skal bruge tid på at finde det frem om morgenen.

3. Køb stort ind

Et gennemsnitligt besøg i supermarkedet tager omkring en halv time med transport. Hvis du i stedet får fyldt køkkenhylder, køleskab og fryser op på en fridag eller i weekenden, er der adskillige timer at spare i løbet af en uge – og hvorfor stå i kø, når du kan træne i stedet? Køb i øvrigt ind efter en seddel; ellers kommer du til at bruge uforholdsmæssigt lang tid på at skubbe indkøbsvognen rundt, og du glemmer formentlig noget i travlheden. Det betyder, at du må af sted igen og dermed bruge endnu mere tid på indkøb.

Bonustip Gør portionen dobbelt, når du tilbereder aftensmad. Så sparer du en madlavning og kan træne en anden aften i stedet for at stå i køkkenet og blive frustreret over, at du savner tid til træning.

Tid året rundt

Selv om årstiden i øjeblikket appellerer til hue, vanter og godt med træningstøj, så kan du hente værdifuld træningstid i hverdagen hele året rundt, hvis du følger ovenstående råd.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: