Mand mountainbiker i snevejr, bjerge i baggrunden, vinter, MÅ GERNE BRUGES
© Istock

Fem råd til et sundt hjerte

Her giver vi dig fem gode råd du skal følge, hvis du vil holde dit hjerte sundt og rask, og styre langt udenom hjerte-kar-sygdomme.

16. januar 2012 af Birgitte Muldbjerg

De fleste hjerte-kar-sygdomme kan undgås, hvis man forærer sig selv nogle gode vaner. Det er hjerteforskere over hele verden enige om.

Dyrk intens motion flere gange om ugen

Hvis dit hjerte for alvor skal i topform, skal du træne i et tempo, det kan mærke. Med andre ord – hvis du hyggemotionerer og ikke får pulsen op, skal du skrue op for intensiteten. Men så batter det til gengæld også. Det har den store danske undersøgelse Østerbroundersøgelsen slået fast.

Forskerne konstaterede blandt andet, at mænd, som cykler i et højt tempo, kan regne med at leve 5,3 år længere end dem, der cykler langsomt. Og de mænd, der kommer op i et moderat tempo, lever 2,9 år længere end dem, der cykler langsomt. Med andre ord: Jo mere fart du har på, jo bedre er det for dit hjerte, og du skal op i et tempo, hvor du bliver lettere forpustet. Går du, eller cykler du, skal du give den så meget gas, at du kan mærke det på åndedrættet. Og jo mere af den slags motion, jo bedre er det for hjertet.

En amerikansk undersøgelse har konstateret, at jo mere man træner ved moderat intensitet, jo mere kan man sænke risikoen for at blive ramt af en hjerte-kar-sygdom.

Motion gavner først og fremmest hjertet og kredsløbet på den måde, at det øgede pres på hele systemet er med til at sænke blodtrykket. Men motion renser også blodet, så det usunde fedt reduceres. Motion har også indflydelse på vores musklers følsomhed over for hormonet insulin. Hvis musklerne er gode til at arbejde sammen med insulinen, nedsættes risikoen for at udvikle type 2-diabetes (sukkersyge).

Det kan du gøre: Motionér så tit, du kan. Løber du, er du garanteret hjertesund motion, fordi pulsen kommer så højt op, at kredsløbet får gavn af det. Cykler eller går du, skal du give den så meget gas, at du bliver lettere forpustet. Du behøver ikke spurte af sted – hovedreglen er, at når du kan mærke det på åndedrættet, kan dit hjerte også mærke det. Hvis du vil op på de ekstra 5,3 leveår, skal pulsen op 30 min. hver dag.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: