Træn dig sund Styrketræn dig til et sundt blodtryk. © iStock

Styrketræning sænker blodtrykket i et døgn

Løft jern – det har den samme positive effekt på dit blodtryk som løb, siger forskerne.

29. august 2017

Der er godt nyt til de mere end en million danskere, der lider af kronisk forhøjet blodtryk.

Styrketræning kan sænke blodtrykket i op til 24 timer efter træning, viser en undersøgelse fra universitetet i den brasilianske by Brasília.

Her satte forskerne en gruppe overvægtige personer med forhøjet blodtryk til at løfte vægte, hvorefter de målte deltagernes blodtryk i 24 timer bagefter.

Mens deltagerne løftede jern, steg blodtrykket, men allerede 10 minutter efter træning kunne forskerne måle den gavnlige effekt, som i gennemsnit gav et fald på 3,6 og 4,5 på henholdsvis det systoliske og det diastoliske blodtryk.

Ligesom med løb og anden konditionstræning kan styrketræningens positive effekt måles i op til et døgn efter.

Er dit blodtryk normalt, for højt eller for lavt? Bliv klogere på dit blodtryk her.

Source #International Journal of Sports Medicine

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: