Hvor meget protein kan jeg optage i ét måltid?

Får du for lidt protein, eller spiser du i virkeligheden meget mere, end din krop kan nå at optage?

15. august 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Protein er den vigtigste byggesten, når der skal opbygges muskler. Men vores kroppe kan ikke optage uendelige mængder protein, og dit store arbejde i køkkenet kan derfor risikere ingen effekt at have. Vi har taget et kig på, hvor meget protein du bør inkorporere i hvert måltid. 

Så meget protein kan du optage per måltid

Protein-syntesen gør det kun muligt for kroppen at optage omtrent 25-35 gram protein per måltid. Protein-syntesen er opbygningen og reparationen af de små rifter i dine muskler, der opstår, når du træner og arbejder med dine muskler. 

Der skal cirka 25 gram protein til per måltid for at reparere de rifter, der er opstået i musklerne. Hvis der er mindre byggemateriale end det, så vil nogle af rifterne bestå. 

Hvis du får mere end de 35 gram, vil det resterende protein gå til andre dele af kroppen, eller blive skyllet ud i toilettet. 

Du kan eksempelvis opnå den mængde protein, hvis du i hvert måltid får enten:

1,5 dl hytteost  (28 grams protein)
1,5 dl græsk yoghurt (25g)
Et stykke bøf, fisk eller kylling på størrelse med en mandarin (28g)
3 hele æg og 3 ekstra æggehvider (27g)

Derfor skal du ikke spise for meget protein 

Der er ikke noget galt i at få godt med protein, men sørg for at få det i løbet af hele dagen, i stedet for at indtage et eller to meget proteinholdige måltider. 

Du skal desuden passe på, at dit store fokus på protein ikke gør, at du glemmer andre fødevarer, der indeholder nødvendige næringsstoffer for muskelopbygningen.

Vil du have endnu bedre styr på alt fra styrketræning til skader og motivation, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.


Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: