Tynd mand med tynde arme

Øg vægten på den sunde måde med fedtkilder som fx avocado, fed fisk og olivenolie.

© iStock

Hvordan tager jeg på i vægt?

Spørgsmål: "Jeg vil gerne tage på i vægt, så jeg får en velproportioneret og muskuløs krop. Har I nogle gode tips?"

3. april 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

SVAR: Med den rette strategi er det muligt at få både fedt og muskler til at bide sig fast og herigennem opnå en mere velproportioneret krop. 

Det kræver dog en helhjertet, fokuseret indsats, hvor der skrues på de rigtige knapper, og hvor du passer på din krop ved at tage på på den sunde måde. Med dette i baghovedet gælder det om at sætte ind på disse tre fronter: 

3 fokus­områder for dig, der vil tage på:

1. Spis fedt

Mange naturligt tynde personer oplever, at kroppen blot øger sin luksusforbrænding, hvis de propper sig med stivelse. 

Dette sker ikke nær så udpræget, når du indtager fedt, så erstat det ekstra brød, pasta og slik med fedtkilder som nødder (og peanutbutter), pesto, kokosmælk, smør, fed fisk og gode madolier.

2. Øg muskelmassen

Store muskler omkring lår og baller, bryst, øvre ryg, skuldre og arme vil give dig visuel fylde, også selvom fedtprocenten forbliver lav. 

Snup en proteinshake med 30-40 g protein lige inden styrketræning, og træn herefter med vækst for øje. Fokusér derfor på basisøvelser som bænkpres, træk til brystet, squat og dødløft med en belastning, der muliggør 13-15 gentagelser i første sæt. Lav fire sæt i alt med korte pauser på 30-45 sek.

3. Slap af

Mange tynde mennesker forbrænder en masse kalorier ved konstant at være i bevægelse. Det sker ikke nødvendigvis gennem træning eller gåture, men det, man kalder spontan fysisk aktivitet, som omfatter alt lige fra små nervøse bevægelser med foden til konstant rejsen sig op m.m. Læg bånd på dig selv, slæng dig i sofaen, og vær bevidst om at neddrosle aktivitetsniveauet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: