Mand der pudser næse, Profil, Close-up
© Colourbox

10 råd mod snot og snue

Det er bestemt ikke umuligt at besejre forkølelsen, og sætter du hårdt og konsekvent ind på en række punkter, så er det dig, der kommer ud med armene oppe.

11. maj 2010 af Claus Sonne

Vi rammes i gennemsnit af en forkølelse 5-10 gange om året, og der findes ca. 200 forskellige forkølelses varianter, der bare lurer på at slå til. Derfor skal du virkelig være på stikkerne for at vinde kampen mod forkølelsen. Hyppig håndvask, en positiv indstilling til livet samt masser af frugt og grønt er blandt punkterne på listen, der vil bringe dig gennem vinteren med mindre risiko for at få snot i næsen.

Myter om snot og snue

Kulde spiller ingen rolle Måske. Forskerne er uenige, så helgardér dig, og undgå kulde.

Du skal drikke ekstra meget vand En myte. Medmindre du har feber. Vand kan dog forebygge hosteanfald.

Man kan svede en forkølelse væk En myte. Øget kropsvarme påvirker ikke den virus, du er ramt af.

Du må ikke træne, når du er forkølet Rigtigt. Godt nok er let træning godt for immunforsvaret, men den regel gælder ikke, når du er forkølet. Her skader træning mere, end det gavner.

Det er ligegyldigt at pudse næse En myte. Det bedste, du kan gøre, er at få slimen ud. Meget hård næsepudsning øger dog risikoen for, at du pådrager dig bihulebetændelse.

Naturmedicin kan fjerne forkølelsen Måske. Der findes undersøgelser, der viser, at visse naturlægemidler kan hjælpe, mens andre undersøgelser siger nej. Du må prøve dig frem – og finde ud af, hvad der hjælper dig.

Hvad fejler du?

Forkølelse:

Tilstoppet eller løbende næse, hoste og øm hals. Nyseanfald. Eventuelt let feber. Utilpashed. Varer 2-4 dage. Forekommer især om vinteren.

Influenza:

Høj feber, kuldegysninger, muskelsmerter, træthed, tilstoppet næse, øm hals og hoste. Varer ofte mindst en uge. Forekommer især fra november til marts.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: