© Istock

10 tricks, der halverer din risiko for influenza

Med hjælp fra peberfrugt og A38, kan du drible uden om vinterens vira og bakterier. Læs her, hvilke andre ting der bekæmper influenza og forkølelse.

18. februar 2016 af Lasse Lyhne

Influenzaen tromler gennem landet som et godstog. Heldigvis er der mange ting, som du kan gøre selv for at undgå at blive ramt. Her er de 10 bedste undvigemanøvre.

  • ### 1. Spis røde peberfrugter.

    Rød pebefrugt har et enormt højt indhold af C-vitamin. Derudover er den billig og smager godt, så den er nem at spise meget af. C-vitamin styrker immunforsvaret, og i sidste ende er det det, der skal bekæmpe en influenza virus. Du kan også få C-vitamin gennem citrusfrugter, bær og diverse kåltyper.

  • ### 2. Sov mere.

    Skal immunforsvaret have en chance for at bekæmpe en influenzavirus, så skal der soves. Når du sover frigør kroppen en stribe hormoner og proteiner, der nedkæmper infektioner, og selv et lille søvnunderskud går ud over kroppens evne til at bekæmpe infektioner. Søvnbehov er individuelt, men gå gerne efter 7-8 timer pr. nat.

  • ### 3. Hold dig varm.

    Det var ikke helt korrekt, når din mor sagde, at du blev syg, hvis du glemte huen, men vira og bakterier trives bedre i en kold næse end i en varm, samtidigt med, at immunforsvaret virker bedre i en varm krop end i en nedkølet. Faktisk tredobles viraens chance for succes, hvis temperaturen i næsen falder fra 37 til 35 grader, så husk nu den hue og også halstørklædet.

  • ### 4. Stress af.

    Stress fordobler risikoen for at få influenza eller en anden infektion. Det viste en undersøgelse fra Århus universitet for nogle år siden. Det skyldes at stressen svækker immunforsvaret.

  • ### 5. Spis makrel.

    Makrel er rig på de gode n-3-fedtsyrer. N-3 fedtsyren omdannes i kroppen til signalstoffer, der bl.a. dæmper inflammation og styrker immunforsvaret. Og ja dåsemakrel er også fint. Det samme er laks, sild og andre fede fisk

  • ### 6. Træn let.

    En gang træning, løfter kropstemperaturen, øger blodgennemstrømningen og sender flere hvide blodlegemer rundt i kroppen. Det styrker alt sammen immunforsvaret. Men det er vigtigt at træne let. Træner du dig helt i sænk slider og udtrætter du kroppen, så stiger risikoen for sygdom.

  • ### 7. Spis A38.

    Surmælksprodukter syrnet med probiotiske bakterier er godt for bakteriefloraen i tarmen, og da 50 pct. af din immunforsvar er knyttet til tarmen, er det med til at mindske risikoen for at virussen får fat.

  • ### 8. Isolér dig.

    Ja det lyder kedeligt, men faktum er, at det er andre mennesker, der smitter dig, så vil du undgå smitte, skal du undgå kontakt med andre mennesker. Du behøver ikke din egen bunker, men tænk på at busser, fly, og andre trange pladser med mange mennesker øger risikoen.

  • ### 9. Vask hænder.

    Dine hænder er i berøring med mange flader i løbet af en dag og virus sætter sig nemt her. Vask derfor hænderne ofte og grundigt, og lad være at pille dig for meget i næse, mund og øjne

  • ### 10. D-vitamin.

    D-vitamin er slet ikke et vitamin, men et hormon, der blandt andet har stor indflydelse på dit immunforsvar. Op mod hver tredje dansker lider af D-vitmamin-mangel i vintermånederne, så overvej at snuppe et tilskud eller skru op for fed fisk og æg.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: