Mand løber i skov, efterår, full figur
© Colourbox

8 madvarer, der toptuner immunforsvaret

Ved at skrue på de rigtige knapper i hverdagen kan du ”toptune” immunforsvaret. Kunsten er at vælge de helt rigtige madvarer. Få de gode råd her.

20. maj 2010 af Martin Kreutzer

Næsten alle døjer indimellem med forkølelse, influenza, træthed og ømme led og sener. Det skyldes, at immunforsvaret er i knæ. Derfor er det på tide at skrue på de rigtige knapper i kosten. Det kan du gøre hurtigt og effektivt, for ofte skal der kun små justeringer til for at opnå et toptunet immunforsvar. Kunsten er at vælge de helt rigtige madvarer til.

APPELSIN

Appelsinen er en klassisk kilde til immunforsvarsstyrkende C-vitamin, men rummer herudover også flere hundrede andre plantestoffer, der ligeledes giver immunforsvaret et nøk opad.Sådan gør du: Det er helt oplagt at skrælle frugten og spise bådene. Men også i smoothien virker appelsinen aldeles fortrinligt. Andre styrker ved appelsinen: Ud over antioxidanterne giver appelsinen dig pæne mængder knoglestyrkende kalcium og blodtrykssænkende kalium samt en del mættende kostfibre. Andre, der også er gode: Mandariner, klementiner og andre citrusfrugter er skåret over samme læst som appelsinen, men de når ikke helt op på samme niveau med hensyn til sundheden. Sørg generelt for at spise forskellige typer frugt og ikke kun appelsin. Selv om den indeholder 300 forskellige gode stoffer, går du glip af de tusindvis af andre sunde plantestoffer, der findes, hvis du kun tyr til appelsin. OBS: Det er fint at nå op på 3-500 gram frugt om dagen.

Næringsindhold pr. 100 gram

Energi: 51 kcal Protein: 0,9 gram Fedt: 0,6 gram Kulhydrat: 11,5 gram

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: