© Istock

Gå i seng og undgå vinterforkølelsen

Sover du mere end 7 timer om natten, ruster du kroppen mod forkølelser.

11. november 2015

Snot, hoste og ondt i halsen hører vinteren til. Men sørger du for at få din nattesøvn, bliver du langt bedre til at holde forkølelserne væk. Det konkluderer amerikanske forskere, som i et forsøg udsatte 164 testpersoner for rhinovirus, der er den hyppigste årsag til forkølelse.

Det viste sig, at de, der sov mellem 5 og 6 timer om natten, havde mere end 4 gange så stor risiko for at blive syge som dem, der sov 7 timer eller mere. Selv når forskerne kiggede på faktorer som rygning, motion, stress og alkoholvaner, var søvnlængden stadig den vigtigste faktor til at forudsige, om folk ville blive syge.

Resultatet ligger i tråd med andre undersøgelser, der har vist, at mængden og kvaliteten af vores søvn har stor betydning for, hvor godt immunforsvaret fungerer.

Husk også

  • At vaske dine hænder ofte. Får du forkølelsesvirus på hænderne fra fx dørhåndtag, gelændere eller håndtryk, kan de hurtigt ende i dit ansigt og smitte dig via øjne, næse eller mund.
  • At bevæge dig. Motion ruster din krop mod forkølelse (medmindre du dyrker meget hård motion, som midlertidigt svækker immunforsvaret).
  • At få masser af vitaminer, mineraler og antioxidanter fra bær, grønsager og frugt.

Source #Sleep.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: