© Colourbox

Motion er effektivt mod forkølelse

Dyrker du motion, får du halvt så mange forkølelser og bliver mindre syg, når du endelig rammes, viser ny forskning.

25. januar 2011

Så er der endnu en god grund til at trække i træningstøjet. Forskere fra Appalachian State University i North Carolina, USA, sætter nu tal på, hvor meget regelmæssig motion mindsker din risiko for at blive forkølet. Du får halvt så mange dage med forkølelse, hvis du regelmæssigt er fysisk aktiv, viser deres forskning.

Skulle du alligevel blive ramt af en omgang snue, kan du glæde dig over, at du vil være syg i færre dage og have 41 procent mildere symptomer.

1.000 personer deltog i undersøgelsen, og de, der dyrkede mest motion, var i gennemsnit forkølede i 4 dage over en periode på 3 måneder. De deltagere, der dyrkede mindst motion, var syge i 9 dage. Forskerne siger ikke overraskende, at det er motionens velkendte effekt på vores immunforsvar, der gør kroppen bedre i stand til at nedkæmpe indtrængende virus.

Bare træn løs Jo mere træning, jo bedre, viser undersøgelsen. Af de 1.000 personer, der deltog i undersøgelsen, var det dem, der dyrkede motion mindst 5 gange om ugen, der havde færrest forkølelser.

Tidligere undersøgelser har vist, at ekstrematleter, der presser deres krop med store mængder hård træning, i perioder svækker deres immunforsvar. Men for os andre normale motionister er selv ret store mængder træning gavnligt for immunforsvaret.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: