Jeg vil forbedre mine resultater

Sådan gør duKlare mål giver dig retning, fokus og energi. Det er det allerførste sted, du skal sætte ind, hvis du vil præstere bedre. Sæt dig derfor et helt konkret mål som fx “Jeg vil kunne crawlsvømme 1 kilometer uden pause inden 1. august”. Eller “Jeg vil kunne lave 25 armbøjninger den 1. oktober”.

Sådan gør du Klare mål giver dig retning, fokus og energi. Det er det allerførste sted, du skal sætte ind, hvis du vil præstere bedre. Sæt dig derfor et helt konkret mål som fx “Jeg vil kunne crawlsvømme 1 kilometer uden pause inden 1. august”. Eller “Jeg vil kunne lave 25 armbøjninger den 1. oktober”.

Del derefter dit slutmål op i en række procesmål, som du kan følge op på og evaluere løbende. Lav fx mål for, hvor mange sekunder eller minutter du skal skære af din personlige rekord hver måned, eller hvor mange flere kilometer du skal kunne løbe, cykle eller svømme i træk om 1, 3 og 6 måneder.

Du imødegår dermed fristelsen til at udskyde den ekstra træning til senere på året, fordi du skal levere delresultater på vejen. Husk at føre logbog over dine resultater.

Tip Prøv kræfter med mentaltræning i form af såkaldt positiv selftalk, hvor du finder nogle positive sætninger at peppe dig selv op med, når du skal presse dig selv under træningen. Prøv fx med korte sætninger som “Jeg kan, og jeg vil” og “Kun når det føles hårdt, udvikler jeg mig”.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: