Jeg vil træne mere varieret

Sådan gør duEnsformig træning slider på kroppen og øger risikoen for skader. Træner du i øjeblikket udelukkende løb, vil du få en mere komplet omgang træning ved at give din krop nye udfordringer – fx med styrketræning.

Sådan gør du Ensformig træning slider på kroppen og øger risikoen for skader. Træner du i øjeblikket udelukkende løb, vil du få en mere komplet omgang træning ved at give din krop nye udfordringer – fx med styrketræning.

Cykler eller spinner du udelukkende i dag, kan du fremover tilsætte vægtbærende motion som fx sjipning, badminton eller styrketræning. Er du derimod i bund og grund glad for din nuværende motionsform, kan du indbygge variation ved jævnligt at træne i nye omgivelser. Skift fx mellem at cykle i bakker og fladt terræn, mellem at løbe på vejen og i skoven eller mellem at svømme i hav og i hal.

Du kan også ændre din nuværende rutine til et ugeprogram, hvor du skiftevis træner intervaller, teknik, styrke og udholdenhed. Uanset hvad, så skriv de 3 fedeste variationsmuligheder ned på en seddel, og sæt dig som mål, at de skal afprøves i 2011.

Tip Kast dig ikke kun over noget, du tidligere har snuset til. Lær en helt ny sport, som er markant anderledes end din nuværende. Det vil positivt forstyrre dine indgroede træningsvaner og udvikle nye sider af din fysik og koncentrationsevne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: