Læs også

Par går tur i skoven

Gå dig stærk

Knus de negative tanker

Hjernen vil gerne drille dit aktive liv både før, under og efter træning. Læs her, hvordan du besejrer hjernen mentalt.

31. august 2011

Før: Find den sport, du godt kan lide. Det er meget lettere at komme i gang med motion, hvis du nyder det. Find dit eget niveau. Se på dig selv, og vær ærlig. Motion behøver ikke at gøre ondt. Gør det nemt. Det kræver ikke dyrt udstyr at komme i gang. Og husk, at regnvejr ikke er farligt. Kend dine dårlige undskyldninger, og vend dem med dig selv.

Under: Vær opmærksom på, at du i de første uger har indledt en kamp med din hjerne, som helst vil falde tilbage til gamle vaner. Hjælp din hjerne med at huske på, at det er noget godt, du nu skal i gang med. Fokusér på det positive, mens du løber, cykler, svømmer eller spiller bold. Din hjerne kan normalt ikke lide at blive udsat for noget, der føles anstrengende.

Efter: Mærk efter, hvordan din krop har det, og sæt ord på, hvad der var godt ved dagens tur. Skriv det ned. Få linjer er nok. Det hjælper din hjerne med at acceptere din nye gode vane. Ros dig selv.

Minusdag: Det er okay, hvis det kikser en enkelt dag. Acceptér det. Lav i stedet en ny aftale med dig selv, hvor du forpligter dig til at komme af sted på et andet tidspunkt.

Danskernes dårlige vaner

73 procent af danskerne indrømmer, at de har dårlige vaner. Her kan du se en liste over nogle af de hyppigste:

For lidt motion: 56 % For mange søde sager: 45 % For meget tv: 26 % For sent i seng: 25 % For meget usund mad: 25 % For travlt: 21 % For doven: 20 %

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: