Forsvarsværn. Din livsstil er dit bedste forsvarsværn mod kræft. Jo sundere du lever, jo stærkere er dit forsvar. © Colourbox

10 effektive våben mod kræft - del 2

4. Hold vægten nedeForebygger især:Tarm- og nyrekræft samt kræft i spiserøret. Skru op for:Fuldkorn, frugt og grønt.Skru ned for:Fedt i maden.

4. Hold vægten nede

Forebygger især: Tarm- og nyrekræft samt kræft i spiserøret. Skru op for: Fuldkorn, frugt og grønt. Skru ned for: Fedt i maden.

Overvægtige personer har større risiko for at udvikle kræft, og de er sværere at behandle, hvis de først har fået en kræftsygdom. Overvægt øger blandt andet risikoen for tarmkræft. Samtidig peger en del undersøgelser på, at også risikoen for at få kræft i nyrerne og spiserøret øges, hvis du bærer rundt på store fedtdepoter. Tjek dit taljemål. Du må helst ikke være mere end 94 cm rundt om livet.

Dine bedste våben mod overvægt er at spise mange fuldkornsprodukter og grøntsager. Vælg ofte frugt i stedet for usunde snacks, og skær ned på fedt kød og fede oste, samt sukker fra fx sodavand, slik, ris og pasta. Sørg også for at spise fornuftige og sunde mellemmåltider med jævne mellemrum, så du ikke overspiser på grund af sult til hovedmåltiderne.

5. Spis fuldkorn

Forebygger især: Tarmkræft. Skru op for: Havregryn, rugbrød, brune ris, bønner og fuldkornspasta. Skru ned for: Forarbejdede kornprodukter, fx hvidt brød.

De mange kostfibre i fuldkornsprodukter beskytter dig mod tarmkræft og mætter samtidig i længere tid end forarbejdede kornprodukter. Sæt dig gerne som mål, at du kun vil spise kornprodukter af fuldkornstypen. Lav også gryderetter med tørrede bønner i, fx chili con carne.

6. Brug krydderier i stedet for salt

Forebygger især: Kræft i mavesækken. Skru op for: Alle slags krydderurter. Skru ned for: Salt, kødpålæg, dressing, færdigretter og røget mad.

Brug masser af krydderurter, når du laver mad. Urterne indeholder antioxidanter, der kan medvirke til at bremse kræftcellernes vækst. Lige så vigtigt er det, at urterne erstatter noget af alt det salt, som vi bruger til at smage vores mad til med. For meget salt i maden øger risikoen for kræft i mavesækken.

Netop saltmængden er en af årsagerne til, at kræftforskere direkte fraråder, at man spiser industrielt fremstillet kødpålæg, der indeholder store mængder af salt. Den største del af vores alt for store saltindtag stammer fra mad, som vi har købt i halvfærdig eller færdig tilstand.

I gennemsnit spiser mænd næsten 11 gram salt om dagen. Eksperterne anbefaler, at vi sænker forbruget til under 6 gram om dagen – og vi må gerne komme endnu længere ned.

Artiklen fortsætter på næste side...

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: