13 kræftformer, du kan forbygge med motion

Et nyt studie sætter procenter på, hvor meget motion nedsætter forekomsten af 13 forskellige kræftformer.

18. maj 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Så er der endnu en god grund til at hoppe i træningstøjet og komme i gang med at dyrke motion. Faktisk er der 13 nye, gode grunde.

Ny forskning sammenkæder nemlig motion med lavere forekomst af hele 13 forskellige kræftformer.

I et kæmpe forsøg har amerikanske og europæiske forskere samlet data fra hele 1,44 millioner forsøgspersoner, som blev spurgt om de dyrkede hård eller moderat motion i deres fritid, og hvor meget tid de brugte på træning.

Forsøgspersonerne blev fulgt igennem 11 år, og deres motionsvaner blev sat op imod forekomsten af 26 forskellige kræftformer.

Resultatet viste, at de 10 pct. mest aktive havde en lavere forekomst af 13 forskellige kræftformer sammenlignet med de 10 pct. mindst aktive.

Mindsket risiko for kræft trods rygning

De 13 kræftformer og deres lavere forekomst i procent var:

  • Kræft i spiserøret: 42% lavere forekomst.

  • Leverkræft: 27%

  • Lungekræft: 26%

  • Nyrekræft: 23%

  • Mavekræft: 22%

  • Kræft i livmoderen: 21%

  • Leukæmi (AML): 20%

  • Knoglemarvskræft: 17%

  • Tyktarmskræft: 16%

  • Hoved- og halskræft: 15%

  • Endetarmskræft: 13%

  • Blærekræft: 13%

  • Brystkræft: 10%

For 10 af kræftformerne reducerede motion endda forekomsten uafhængig af forsøgspersonernes BMI og rygevaner.

Eneste malurt i bægret var, at motion tilsyneladende også hang sammen med en 27% forhøjet risiko for modermærkekræft. Ifølge forskerne kan det skyldes, at motionisterne opholdt sig mere udendørs, og derfor var mere eksponerede for solens skadelige stråler.

Kilde: JAMA Internal Medicine , Livescience.com

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: