9 gode råd mod kræft

Vi ved alle, at motion og nul rygning beskytter mod kræft. Men andre og mere ukendte faktorer i hverdagen spiller faktisk også ind…

30. august 2016 af Jerk W. Langer

1. Spis færre chips og pommes frites Stoffet akrylamid bliver dannet, når fødevarer, som indeholder både stivelse og aminosyren asparagin, bages, steges, grilles eller friteres ved mere end 120 °C. Jo højere temperaturer din mad tilberedes ved, og jo længere opvarmningstiden er, desto højere er indholdet af akrylamid. Stoffet kan være kræftfremkaldende og findes i bl.a. brødprodukter, chips, pommes frites, kager og kaffe. Akrylamid omdannes delvist i kroppen til stoffet glycidamid, som kan skade vores dna og føre til kræft. Der er dog fortsat stor usikkerhed om, i hvilket omfang akrylamid fra vores kost påvirker sundheden. Der er mange sunde gevinster ved havregryn, rugbrød og andre fuldkornsprodukter, så der er ingen grund til at droppe dem. Derimod er akrylamid endnu en god grund til at begrænse dit indtag af chips, pommes frites og kager.

2. Opbevar frugt ved stuetemperatur Frugt indeholder flere kræftforebyggende stoffer, hvis de opbevares ved stuetemperatur frem for i køleskabet, viser amerikanske forsøg. Især antioxidanter som betakarotin og lycopen holder potensen bedre ved stuetemperatur. De findes især i vandmelon, tomat og røde peberfrugter.

3. Stearinlys med omtanke Stearinlys soder, fordi de brænder ufuldstændigt. Flammen afgiver en række skadelige stoffer som fx ftalater, sod og tjære samt kviksølv og andre tungmetaller. Det kan ligesom rygning og dieselos forårsage kræft og lungesygdomme. Et lille fyrfadslys er mindre skadeligt end et stagelys. Lys med guldfarve, glimmer, påtryk og særlige dufte udleder flere skadelige stoffer. Inden for de seneste år er der kommet Svanemærkede lys, som er bedre, fordi der er stillet krav til indholdet af giftstoffer. Sørg for at lade lyset brænde i stillestående luft, og luft ud et par minutter, når du slukker lyset.

4. Sov i mørke Koglekirtlen i hjernen danner hormonet melatonin, der dels regulerer din søvn-/vågenrytme, dels beskytter mod flere kræftformer. Men melatonin dannes kun i mørke, for produktionen stopper med ét, når det bliver lyst, eller blot når elektrisk lys tændes. Sov derfor så mørkt som muligt, så du uforstyrret danner melatonin. Tænd ikke lyset, hvis du skal tisse om natten, for blot en smule lys er nok til at bremse melatoninfabrikken. Brug evt. lamper, der giver et rødligt lys, hvis du skal op om natten. Forsøg med kvinder, der arbejder på skiftehold, har vist, at de får forstyrret melatoninproduktionen og højnet deres risiko for kræft i bl.a. bryst, livmoder og tyktarm.

5. Drik vin og øl Ifølge en undersøgelse fra Queen's University i Belfast er øl, vin eller cider i moderate mængder med til at bekæmpe bakterien Helicobacter pylori i mavesækken. Denne bakterie kan normalt forårsage mavesår og formentlig også mavekræft. Mængden af alkohol svarer til 3-6 genstande om ugen, så det er små doser, der er tale om. Alkohol er dog et tveægget sværd, for risikoen for visse kræftformer stiger ved bare én daglig genstand. Større mængder øger faren for kræft i bl.a. mund, hals og lever. Drikker du alkohol, bør det derfor ske i meget små mængder med indlagte alkoholfrie dage.

6. Spis mindre sukker Hurtigt optagelige kulhydrater i fx brød, slik, pasta og pizza banker blodsukkeret i vejret. For at få sukkermængden på plads igen fyldes blodet med masser af insulin og det beslægtede hormon IGF. Et højt IGF-niveau mistænkes for at være kræftfremkaldende. Insulin deponerer også farligt inflammatorisk fedt inde i maven, som øger faren for flere kræftformer i bl.a. tyktarmen. Nogle mener, at sukker virker som gødning på spirende kræftceller, fordi deres stofskifte har brug for ekstra sukker. Det er dog ikke videnskabeligt bevist.

7. Spar på saltet Salt står især i skammekrogen, fordi det kan presse blodtrykket i vejret. Men salt mistænkes også for at forårsage kræft i mavesækken. Det er en særlig ondartet kræftform, fordi den ofte opdages sent i forløbet. Saltproblemet løser du ikke kun ved at holde dig fra saltbøssen. Over 70 pct. af saltindtaget stammer fra fødevarer som brød, pålæg, færdigretter og ost. Altså skjult salt, som fødevareproducenterne har fyldt i. Studér indholdsdeklarationen grundigt, og vælg de saltfattige varianter, og bestem så selv, hvor meget salt du yderligere drysser på din mad.

8. Marinér kødet De høje temperaturer på grillen skaber desværre en lang række kræftfremkaldende stoffer af typen heterocykliske aminer, der skader vores dna og øger risikoen for kræft i bl.a. tyktarm, bryst, prostata, bugspytkirtel og lymfesystem. Forskere fra American Institute for Cancer Research har heldigvis påvist, at pensling af kødet med marinade markant reducerer mængden af kræftfremkaldende stoffer selv ved direkte kontakt med flammerne. Lav en simpel marinade ved at blande citronsaft og honning i olivenolie med et tvist af sojasauce og sennep. Alternativt kan du lade kødet marinere to timer i vin eller øl. Skær også altid sorte skorper af branket eller forkullet kød fra. Forkogning i en mikroovn gør for øvrigt, at der dannes færre kræftfremkaldende stoffer, fordi grilltiden derved afkortes.

9. Rejs dig op, mand Rejs dig op, hver gang det er muligt. Træn, når du ser TV, og brug reklamepausen til noget fornuftigt, fx at rydde op eller hænge vasketøj op. Eller endnu bedre: Sluk for TV’et, når det bare kværner derudad. For hver 10 % længere tid du er inaktiv, stiger kræftrisikoen med 6-10 % – bl.a. tyktarm og lunger er udsatte. Det er allermest udtalt for TV-kigning, formentlig fordi man er tilbøjelig til at spise slik og andre usunde ting imens. En dansker ser i gennemsnit TV 21 timer om ugen, så ser du i stedet 23 timer, stiger kræftrisikoen altså med 10 %. Det gælder, uanset om du træner på andre tidspunkter, så selvom din ugentlige træning beskytter mod kræft, opnår du først den fulde gevinst, hvis du også sørger for at undgå lange stilleperioder. Siddesyge, som forskerne kalder det, øger også faren for blodpropper og diabetes. På jobbet kan du tænke aktive pauser ind i arbejdstiden, skabe bevægelse med hæve-sænke-bord og stå op, når du taler i telefon.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: