© Colourbox

Bekæmp kræft ved middagsbordet

Forskerne mener, at meget rødt kød, meget animalsk fedt og mange mælkeprodukter kan øge risikoen for at få prostatakræft.

19. maj 2010 af Claus Sonne

Det samme er tilfældet, hvis du indtager store mængder kalk – fra mælkeprodukter, men især via kosttilskud, så du når en daglig dosis, der er langt over den anbefalede. Du skal således over 2 gram kalk om dagen, før alarmklokkerne begynder at ringe, og det er næsten umuligt uden et kosttilskud.

Heldigvis rummer dit køkken ikke kun fødevarer, som du skal passe på – mange ting kan også hjælpe dig i kampen mod prostatakræft. Igen er der kun tale om begrundet mistanke, men noget tyder på, at selen, D-vitamin samt gule og røde farvestoffer i frugter og grønsager kan forebygge prostatakræft og/eller forhindre sygdommen i at sprede sig til andre dele af kroppen. Røde og gule farvers positive effekt skyldes sandsynligvis frugternes og grønsagernes indhold af såkaldte karotinoider, men også lycopen fra især tomater menes at have en gavnlig virkning.

Her finder du de gavnlige stoffer

Selen: Findes i fisk, skaldyr, kød (især i lever og nyrer), mælk, ost og æg, samt i nogle nødder. Især paranødden indeholder meget selen.

D-vitamin: Findes i æg og fede fisk som makrel, sardiner, sild, ål, laks og hellefisk. Vi danner desuden D-vitamin, når solens stråler rammer huden.

Gule og røde plantefarver: Findes i tomat, peberfrugt, mango, rødbede, gulerod, gul kiwi, æbler og blommer.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: