Mand og kvinde løber på stranden sommer intervaller

Sådan forebygger du hudkræft

Beskyt dig, eller hold dig ude af solen! Der er faktisk ikke andre muligheder, hvis du vil omgås solen fornuftigt og forebygge hudkræft. Heldigvis er der masser af ting, du kan gøre før, under og efter for at få en sund omgang træning.

16. juni 2011

Bliv ikke solforskrækket

Faktisk er sollys i små mængder gavnligt for din sundhed. Solens stråler kickstarter produktionen af D-vitamin i huden, som det kan være svært at få tilstrækkeligt med via kosten. D-vitamin er blandt andet nødvendigt for, at du kan optage kalk i knoglerne, ligesom det styrker dit immunsvar, din muskelfunktion og mange andre fysiologiske funktioner. Derudover løfter sollys vores humør.

10 minutters sol kun på ansigt, hænder og underarme 3 gange om ugen er rigeligt til at tanke dig op med D-vitamin, hvis du har en typisk skandinavisk hud. Mere skal der faktisk ikke til. Uanset hudtype råder Sundhedsstyrelsen til allerhøjst 5-15 minutters daglig solkontakt på arme og ben, hvis du helt vil undgå solens skadevirkninger. I Norden kan du til gengæld opholde dig udendørs, alt det du vil, fra oktober til marts, hvor solen står så lavt på himlen, at uv-strålerne må opgive at nå dig. Først fra april står solen igen så højt på himlen, at du må finde solcremen og kasketten frem.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: