Motion Alle former for sveddrivende motion er effektive våben mod kræft. Træner du 3-4 gange om ugen, så sveden driver, forebygger du prostatakræft. © Daniel Mackie/Getty Images

Sådan forebygger du kræft i undervognen

Tillid er godt, kontrol er bedre. Det gamle motto gælder også i underbukserne. Lægger du desuden godt med motion og sund kost oveni, kan du styre uden om to alvorlige mandesygdomme.

Sunde kostvaner: Aktuel forskning viser, at et højt indtag af rug, fx via rugbrød, sammen med motion kan få sygdommen til at gå i sig selv hos mænd med tidlige stadier af prostatakræft. Deltagerne i undersøgelsen indtager i øvrigt 175 gram ren fuldkornsrug hver dag. Det svarer til hele syv skiver rugbrød med mindst 60 procent rugkerner.

Nogle undersøgelser har peget på, at kalk øger risikoen for

kræft

i prostataen, men det er endnu ikke sikkert. Meget tyder på, at det især er koncentreret kalciumtilskud, der øger risikoen.

Andre undersøgelser antyder, at mangel på D-vitamin øger risikoen, så spiser du tit fede fisk, reducerer du sandsynligvis din risiko for kræft i blærehalskirtlen – især hvis du også spiser masser af tomater, kål, broccoli, løg og sojaprodukter og drikker grøn te.

Hold vægten: Forskerne er ikke enige, men nogle videnskabelige undersøgelser kæder overvægt sammen med forhøjet risiko for at udvikle prostatakræft. Overvægtige har mere såkaldt frit testosteron og et højere niveau af såkaldt IGF-1, der øger risikoen for prostatakræft.

Sammenhængen kan dog også skyldes, at overvægt øger risikoen for at udvikle sukkersyge, der igen øger risikoen for at udvikle prostatakræft.

Tjek dig selv: Det er nemmest at undersøge testiklerne, når du er i bad, og de er sæbet ind. Undersøg også bitestiklerne, som ligger på toppen og bag testiklerne. De er snørklede og langt blødere.

Gå til lægen, hvis du mærker en knude, eller hvis en testikel er hård eller hævet eller gør ondt. Men gå ikke i panik, hvis du finder noget. Ofte vil der være tale om godartede ændringer – fx en væskeansamling eller en åreknude. Men lad for en sikkerheds skyld lægen afgøre det.

Dyrk motion: Undersøgelser viser, at mænd, der dyrker motion, er bedre beskyttet mod prostatakræft. Årsagen er, dels at motion styrker immunforsvaret, dels at testosteronmængden daler, når du træner flittigt – et højt niveau af testosteron øger risikoen for at udvikle prostatakræft.

Motionen gør det også lettere for cellernes DNA at reparere sig selv, hvilket forhindrer en masse af dem i at udvikle sig til kræftceller. Motion er også godt for immunsystemets såkaldte naturlige dræberceller, der bekæmper kræftceller.

Præcis hvor meget der er optimalt, kan man ikke sige med sikkerhed, men noget tyder på, at 3-4 gange om ugen med pænt høj intensitet er tilpas.

Støt Mænd.Mod.Kræft

Hver dag rammes 47 danske mænd af kræft, og 22 dør af det. Hjælp Kræftens Bekæmpelse med at få flere til at overleve.

Støt Mænd.Mod.Kræft. Hvordan kan du gøre en forskel? Du kan donere 50 kr. ved at sende en SMS med teksten mænd _ A til 1241. Så får du en telefonhilsen fra Tom Kristensen, som ringer op og siger tak. Du kan dog ikke tale med ham.

SMS mænd_A TIL 1241 (50 KR. + ALM. SMS-TAKST) ELLER DONÉR ET VALGFRIT BELØB VIA MOBILEPAY™ PÅ TLF. NUMMER 61610801 [image:14032 size=135x78] Indsamlingen udbydes af Kræftens Bekæmpelse, Strandboulevaren 49, 2100 Kbh. Ø., tlf. 3525 7500

Læs om kampagnen her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: