Løb fra slidgigten

Ny forskning påviser positiv sammenhæng mellem løb og forebyggelse af slidgigt.

2. december 2013

Modsat hårdnakkede myter forebygger du faktisk

slidgigt

i knæ og hofte ved at løbe – i hvert fald hvis du er en yngre og ikke alt for tung motionsløber.

Det viser en ny stor undersøgelse fra Lawrence Berkeley National Laboratory i USA, hvor forskere fulgte 90.000 løbere og gående motionister.

Personer, der løber for motionens skyld, udvikler kun slidgigt i halvt så få tilfælde som de gående motionister. Og jo mere de løber, jo bedre beskytter de sig selv – sikkert fordi løb styrker brusken og vævet de udsatte steder, siger forskerne.

Hos ældre løbere, overvægtige og eliteløbere øgede løbetræningen risikoen for slidgigt.

Risikoen for slidgigt stiger dog hvis du ...

  • løber trods skader

  • er eliteløber

  • er overvægtig. Er dit BMI over 25 stiger risikoen fx 37 %

  • er af ældre model. Risikoen stiger med 5-6 % pr. år

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: