© Istock

Nap en koffeinlur

Kombinationen af et skud koffein og en rask power­nap giver et super­effektivt dobbeltkick, viser engelsk forskning.

17. december 2015

Når trætheden melder sig ud på eftermiddagen, kan man både have lyst til en lur og en kop kaffe. Den gode nyhed er, at det ene bestemt ikke behøver at udelukke det andet. Tværtimod.

Man kan nemlig booste koffeineffekten ved at tage sig en såkaldt koffeinlur. Konceptet er udviklet af engelske forskere fra Loughborough University, som har undersøgt, hvordan langturschauffører kunne blive så friske som muligt efter en pause.

Det går i sin enkelhed ud på at indtage 200 mg koffein (1-2 krus kaffe) og så straks lægge sig til at sove i de 15-20 minutter, det tager for koffeinen at virke. Når man så vågner, får man et dobbeltkick ved både at være udhvilet og have koffein i blodet.

Sådan gør du:

  • 1. Bryg et stort krus stærk kaffe (eller 2-3 små kopper), og skyl det hurtigt ned. Det svarer ca. til 200 mg. Det er vigtigt, at du ikke søder kaffen eller udskifter den med en sukkerholdig energidrik, som vil give dig et øjeblikkeligt sukkerkick og ødelægge søvnen.
  • 2. Læg dig et sted, hvor der er mørkt og roligt.
  • 3. Sæt uret til maks. 20 minutter, og sov så ...

Source #Psychophysiology.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: