Sådan får du et højere stofskifte

Der er uhyre mange ting, der afgør, hvor højt ens stofskifte er. Heldigvis findes der også nogle veje til et højere stofskifte - som du selv kan have indflydelse på!

20. april 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Stofskifte er et komplekst emne, og reelt er det en samlet betegnelse for alle de processer, der foregår i kroppen, og som blandt andet er med til at påvirke vores forbrænding, vægt, tarmfunktion og generelle helbred. Mange lider af deciderede stofskiftesygdomme, og i sådanne tilfælde bør man altid rådgive sig hos egen læge. 

Stofskifte er en betegnelse, der ofte forbindes med den proces, der sker, når kroppen nedbryder proteiner, fedt og kulhydrater - og omdanner dem til energi - altså vores forbrænding. 

Vi har samlet en række gode vaner, der kan booste dit stofskifte og forbrænding. 

1. Spis flere små måltider. Vores krop bruger energi hver gang den skal fordøje mad, derfor er det godt at sætte den i gang mange gange om dagen. De mange måltider sikrer desuden et stabilt blodsukker, der gør det lettere at undgå overspisning. 

2. Undgå transfedtsyrer. Transfedtsyrer kan binde sig til fedt og leverceller og gøre det sværere for disse at forbrænde fedt. 

3. Få minimum 30 minutters daglig motion. Den sikre måde at booste sit stofskifte på er at motionere. Sørg for at få pulsen op hver dag. 

4. Husk den tunge træning. Vægtræning eller lignende booster forbrændingen. Og des flere kilo muskler vi slæber rundt på, des højere bliver vores forbrænding under træningen. 

5. Husk morgenmaden. Hvis man vil skrue op for stofskifte og forbrænding, så skal man spise mange måltider - og man starter ved morgenmaden. Spring ikke morgenmaden over, så vil der kun gå længere tid, før du får kroppen i gang med at bruge energi. 

6. Undgå stress. Det er lettere sagt end gjort, men stress har en skidt indvirkning på vores forbrænding - så tag en slapper. 

7. Tank op på magre proteiner. Proteiner holder os mætte længere og holder gang i forbrændingen. Få dine proteiner fra fiks, æg, kylling og andet magert kød. 

8. Drik masser vand. Vand er uhyre vigtigt for vores fordøjelsessystem. Sørg for at få 2 liter vand om dagen. 

9. Få godt med søvn. 7-8 timers søvn hver nat har en masse sundhedsfordele for os. En af disse er et højere stofskifte og forbrænding. Mangel på søvn vil nemlig få kroppen til at bruge mindre energi. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: