© MilicaStankovic

Sådan finder du tid til at træne

Her er en række gode råd, der hjælper dig med at få træning integreret i en travl hverdag.

20. juni 2011

Selvom du umiddelbart synes, at døgnet har for få timer til, at du kan få trænet, så er der masser af tid tilovers. Det handler blandt andet om at spotte og udnytte mulighederne, når de opstår.

Lav en plan

Det lyder måske meget simpelt, men det virker ofte. Hvis du fx skriver dine træningstidspunkter ind i din kalender, så er der faktisk markant større chance for, at du kommer af sted den pågældende dag på det fastlagte tidspunkt. Det har en psykologisk betydning, at du allerede har besluttet, at du skal træne.

Træn om morgenen

En af udfordringerne med træning er, at du også skal passe familien og jobbet. Men står du op og træner, inden du skal på arbejde, mens familien sover, så er det problem løst. Det kan lyde som en sur tjans, men for langt de fleste giver morgentræningen et energiboost, de kan køre på resten af dagen. Og finder du fx træningstøjet og udstyret frem aftenen forinden, så kommer du hurtigt ud ad døren.

Køb stort ind

Indkøb fylder sandsynligvis meget af dit liv – og du bruger meget tid på at handle. Væn dig til at købe stort ind, så du har mad til en uges tid. Basisting som sukker, salt, ketchup og toiletpapir kan du købe ind i ekstra store mængder, så du ikke behøver at finde disse ting i supermarkedet hver uge.

Lav ekstra mad

Du kan spare tid på madlavningen ved at lave mad, der enten kan spises 2 dage i træk – fx med 2 forskellige slags tilbehør_– eller kan fryses ned og efterfølgende puttes i ovnen. På den måde får du ekstra tid til at få trænet.

Træn på vej hjem

Du kan kombinere din transporttid til og fra arbejde med træningstid. På den måde holder du motivationen, fordi du ikke skal finde tid til træning om aftenen, når du kommer hjem. Det sikrer, at din træning bliver mere vedholdende. Har du langt til arbejdet, er det ingen hindring. Du kan fx tage bus eller tog en del af vejen, stå af og løbe eller cykle den sidste del af vejen. I større byer kan du rent faktisk også ofte spare tid på cykel eller i løbeskoene i forhold til i bil, hvor du ofte må holde i kø.

Tag ungerne med

Du kan kombinere din træningstid med børnenes. Udnyt, at de fx går til gymnastik, og løb en tur i den time. Så kan I følges hjem. Du kan også tage børnene med, når du selv fx skal løbe. De kan sagtens cykle ved siden af eller sidde i en babyjogger, som du benytter på dine gå- eller løbeture.

Del pligterne op

De fleste mennesker må døje med pligter som tøjvask, støvsugning og andre herligheder. Hvis du fx samler alle disse opgaver på nogle få dage, så skaber du dage, hvor du kan dedikere dig til træning uden huslige pligter.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: