© Colourbox

Sådan når du træningen

Se her, hvordan du finder tid til at træne i den travle julemåned, hvor arrangementerne står i kø for at afspore din sædvanlige træningsrytme og i værste fald kan sende din aktive livsstil til tælling. Omtanke, planlægning og overblik er vigtige nøgleord, der hjælper med at holde gejsten oppe.

14. november 2011

Brug transporttiden Er det muligt, så omdan din transporttid til og fra jobbet til træningstid. Løb eller cykl gerne både ud og hjem. Har du langt til jobbet, så stå af bus eller tog et passende sted, og træn derfra.

Sæt dig et mål Det er en stor hjælp at have et klart mål med at få trænet. Det kan fx være at restituere i december, at træne op til at deltage i et løb eller at prøve andre træningsformer. Sætter du dig et mål, har du en klar plan og øger motivationen til at yde en indsats.

Tag dig sammen Er du løber? Er du cykelrytter? Er du styrkeatlet? Er du en person, der træner – eller en, der bare gerne vil ligne det? Det kan hjælpe at stille dig selv disse spørgsmål i en presset tid og så håbe på det rette svar! Du kan motivere dig til meget, men på et eller andet tidspunkt handler det også om vilje og prioritering, hvis du skal få trænet i julen.

Træn hjemme Du behøver ikke at investere i en romaskine eller installere et helt fitnesscenter i hjemmet. Du kommer langt med nogle simple redskaber – fx et par håndvægte, en ab roller (træner mave og ryg) eller et TRX-sæt (et sæt remme med håndtag, der kan fastgøres til fx en dør og bruges alle steder). Fordelen er, at du nedsætter tidsforbruget og kan træne, præcis når det passer dig bedst.

Træn på arbejde Brug fitnesslokalet på arbejdspladsen, så du kan træne lige før eller lige efter arbejde. På den måde undgår du at misse din træning, fordi du kommer hjem og så ‘strander’ i sofaen. Jo nemmere tilgangen er til at træne, jo større er sandsynligheden for, at du rent faktisk får det gjort.

Giv træningen en skalle Når du har mindre tid til rådighed, er det en god idé at skrue op for intensiteten, så du udnytter tiden bedre. Det gælder, uanset om du løber, cykler, løfter vægte eller laver noget helt fjerde. Ved at øge træningens hårdhed kompenserer du for, at du træner færre gange.

Få en makker En makker kan umiddelbart gøre juletræningen mere besværlig, fordi der så er 2 eller flere kalendere, der skal passe sammen i julemåneden. Men kommer I ud over denne omstændighed i planlægningsfasen, har I indgået en klar aftale og forpligtet jer over for hinanden. Det gør det sværere at aflyse og øger sandsynligheden for regelmæssig træning.

Prøv noget nyt Brug vinteren til at prøve fx crossfit, crosstraining, fitnessboksning og nogle af de mange andre holdtimer i fitnesscenteret. Det kan give din motivation et løft, hvis du skifter solotræningen ud med en mere social træningsform – hvor der oven i købet er en inspirerende instruktør.

Prioritér det sjove Find ud af, hvad du synes, er sjovt. På den måde bliver det lysten, der driver værket – træning skal ikke være en sur pligt. I et stramt decemberprogram vil netop glæden være med til at øge fornemmelsen af, at du får en pause fra alle gøremål.

Bryd rutinen Hold motivationen ved at bryde med kedelige rutiner. Noget så simpelt som at løbe eller cykle den faste træningsrute den modsatte vej af, hvad du plejer, kan løfte træningsglæden. Forny din styrketræning ved jævnligt at skifte øvelser.

Skriv ned Lav klare aftaler med din partner og resten af familien. Notér hinandens ønsker i kalenderen. På den måde har I givet hinanden træningsfri – og indgået klare aftaler.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: