Kvinde slapper af på fly
© iStock

Sådan undgår du hævede ben på flyveturen

Her er fem tips, der gør, at du undgår hævede ben og fødder på flyveturen.

3. april 2017 af Hans W. Gottlieb

Hævede ben og fødder er meget almindeligt på længere flyve-, bus-, bil- eller togture. Væskeophobningen kommer som følge af inaktivitet og sætter sig i fødder, ankler og ben pga. tyngdekraften.

5 tips mod hævede ben:

1. Lav cirkler og ankelvip

Hver time bør du strække benene ind under sædet foran dig og lave 15 cirkler med hver fod – med og mod uret. Lav derefter 15 vip med begge ankler.

2. Stræk benene

En gang i timen bør du rejse dig og gå en lille tur, hvis det er muligt. Når du er oppe, så lav 25 hælløft.

3. Spænd ballerne

Hver time skal du spænde alt, hvad du kan, i ballerne i 15 sek. Hold en kort pause, og gentag et par gange.

4. Spænd låret

En gang i timen skal du strække skiftevis det ene og det andet ben helt ud og spænde alt, hvad du kan, i lårene. Hold spændingen i hvert ben i ca. 15 sek., og gentag et par gange.

5. Støttestrømper

Inden du sætter dig til rette, så ifør dig et par støttestrømper, som du beholder på under hele turen. De skal føles lidt stramme for at fungere effektivt. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: