Kontorløb Bedre humør, mere energi, mindre træthed og mindsket eftermiddagssult. Der er masser af gevinster at hente med små doser motion i løbet af arbejdsdagen. © iStockphoto

Simpelt trick: Bevar energien på arbejdet

Med et helt enkelt trick kan du holde energiniveauet intakt, mindske trætheden og undgå eftermiddagssulten i løbet af arbejdsdagen.

22. november 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Kæmper du også en daglig kamp mod energiforladthed, træthed og eftermiddagssult, når du sidder foran computeren på arbejdet, så har amerikanske forskere et brugbart tip:

Vær aktiv i 5 minutter hver time i løbet af arbejdsdagen.

Morgentræning vs. minitræning

I et forsøg satte de én gruppe kontoransatte til at lave morgentræning i 30 min. før arbejdsdagen gik i gang, mens en anden gruppe i stedet skulle snuppe 5 minutters gang på et løbebånd hver time i løbet af dagen.

Endelig skulle en kontrolgruppe ikke foretage sig andet, end deres almindelige stillesiddende arbejde.

Små effektive træningsdoser

Konklusionen viste, at både morgentræningsgruppen og minitræningsgruppen klarede sig bedre end den helt stillesiddende kontrolgruppe.

Men de mange små minidoser af træning virkede endnu bedre end morgentræning, både når det gjaldt om at opretholde energien i løbet af dagen, have et bedre humør, mindske trætheden og undgå food cravings om eftermiddagen.

Så arbejder du siddende foran en computerskærm dagen lang, så snup fx et par spurter ude på bagtrappen eller lav armbøjninger eller airsquats i mødelokalet i løbet af arbejdsdagen. De små hyppige aktivitetsdoser kan gøre en stor forskel.

Kilde: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: