© Istock

10 gode råd: Sådan får du bedre søvn

Hvis man flere måneder i træk sover dårligt eller får for lidt søvn, er det en alvorlig trussel mod helbredet. Her får du eksperternes bedste råd mod søvnproblemer.

14. september 2015

Sådan får du bedre søvn

Der er heldigvis meget, du selv kan gøre for at rette op på søvnkvaliteten. Her får du eksperternes bedste råd.

  • 1. VÆR FYSISK AKTIV i løbet af dagen.
  • 2. GÅ I SENG OG STÅ OP på regelmæssige tidspunkter.
  • 3. LAD VÆRE MED AT SOVE i løbet af dagen, selvom du er søvnig.
  • 4. UNDGÅ ALKOHOL, KOFFEIN og store mængder energi- og fedtrig kost før sengetid.
  • 5. SOVEVÆRELSET ER TIL SØVN OG SEX – så lad fx være med at arbejde og besvare mails i sengen.
  • 6. UNDGÅ LYS FRA SKÆRME (fx TV, mobil eller computer) før sengetid.
  • 7. LÆR EN AFSPÆNDINGSTEKNIK. Brug den, hvis du vågner om natten eller ikke kan falde i søvn.
  • 8. UNDGÅ AT GRUBLE OVER PROBLEMER og alt det, du skal nå i morgen. Skriv i stedet dine problemer ned, flere timer før du går i seng, og overvej, hvordan de kan løses. Og læg dem så fra dig.
  • 9. SØRG FOR, AT SOVEVÆRELSET er stille, mørkt og veltempereret. De fleste sover bedst ved 18-21 grader.
  • 10. DROP NEGATIVE TANKER OM SØVN, som kan bidrage til at holde dig vågen. Fortæl dig selv, at det ikke er en katastrofe at gå glip af nogle timers søvn.

Source #Rapporten ‘Søvn og sundhed’ - Vidensråd for Forebyggelse - 2015.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: