3 fødevarer, der frarøver dig din søvn

Ligger du lysvågen i sengen, når du i virkeligheden burde sove, så bør du kigge på dine kostvaner. Særligt 3 fødevarer kan nemlig påvirke din søvn.

10. oktober 2016 af Martin Kreutzer

Kaffe: Ikke helt overraskende kommer kaffe på førstepladsen, når det gælder søvntyveri! Når kaffe er så herlig forfriskende, skyldes det, at dens koffein sætter turbo?på nervesystemet. Desværre hæmmer den også melatoninproduktionen, og derfor er det en god idé at undgå kaffe og andre koffeindrikke allerede fra midt på eftermiddagen og frem mod sengetid.

Rødvin: Mange synes nok, at de sover godt på et glas rødvin eller to. Søvnforskerne er dog lodret uenige. De kan dokumentere, at selv få genstande alkohol påvirker søvnen, så den bliver mere overfladisk. Konsekvensen er en mangelfuld restitution, fysisk såvel som psykisk.

Kosttilskud: Guarana, ginseng og B12-vitamin er blot nogle af de kosttilskud, som gennem deres opkvikkende virkning kan skade din søvn. Tag dem derfor om morgenen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: