Mand sover foran computeren
© iStock

Det sker i kroppen, når du sover for lidt

Vi ved alle, at manglende søvn gør os ukoncentrerede og irritable. Men faktisk forårsager for lidt søvn også 6 andre ting, der er noget mere foruroligende.

29. august 2017 af Jesper U. Larsen

Så usundt er det at få for lidt søvn

Det kan virke som et voldsomt spild af tid, at vi bruger en tredjedel af livet på at sove. Men der er altså ingen vej udenom. De senere år har forskerne fundet nye beviser på, hvor afgørende søvnen er for vores sundhed, og hvor skadeligt det kan være at forsømme timerne på langs. Her har vi samlet en stribe af de dårligdomme, som du heldigvis kan sove dig fra.

Hvor meget søvn skal vi have?

Vores søvnbehov ændrer sig ganske meget med alderen: 

Nyfødte: Op til 18 timer
1-12 mdr.: 14-18 timer
1-3 år: 12-15 timer
3-5 år: 11-13 timer
5-12 år: 9-11 timer
Teenagere: 9-10 timer
Voksne: 7-8 timer
Ældre: 6-7 timer

6 ting, der sker i kroppen med for lidt søvn

1. Øget risiko for diabetes

Talrige undersøgelser har vist, at folk, der typisk sover mindre end 5 timer pr. nat, har en stærkt forøget risiko for at udvikle diabetes. Søvnmangel medvirker til at forringe vores insulinfølsomhed. Det betyder, at kroppens celler bliver dårligere til at optage sukker, der i stedet ophobes i blodet og giver forhøjet blodsukker.

2. Søvn gør dig populær

Det kan blive dyrt på popularitetskontoen, hvis man ikke får nok søvn. Et forsøg fra Stockholms universitet viser, at personer bliver vurderet som mere attraktive, sunde og pålidelige af andre, jo mere de har sovet natten før.

3. Sværere at overvinde kræft

Søvn kan være vigtig for evnen til at bekæmpe kræft, viste et amerikansk studie blandt kvinder med brystkræft. De kvinder, der typisk sov fem timer eller mindre pr. nat, inden de fik diagnosen, havde 1,5 gange højere risiko for at dø af sygdommen end de kvinder, der sov 7-8 timer om natten. Museforsøg har vist, at søvnforstyrrelser giver mere aggressive kræftknuder og reducerer immunforsvarets evne til at bekæmpe sygdommen i de tidlige stadier.

4. Vi får mere lyst til junkfood

Mangel på søvn får os til at vælge federe og mere usund mad. Det skyldes bl.a., at aktiviteten i hjernens centre for impulskontrol dæmpes, så vi er mere tilbøjelige til at følge vores første indskydelse – og den går ofte i en mere usund retning, end når vi har vores selvkontrol intakt. For nylig viste forskning, at søvnmangel hæver niveauet af de såkaldte endocannabinoider – populært omtalt som kroppens egne hashlignende stoffer, som giver ekstra lyst til søde, salte og fede snacks. En anden uheldig effekt af søvnmangel er, at det øger niveauet af sulthormonet, ghrelin, og sænker mængden af mæthedshormonet leptin. Alt sammen er det medvirkende til, at mennesker, der sover for lidt, har større risiko for overvægt.

5. Sov dig til mere sex

Det er måske ingen overraskelse, at træthed sætter en dæmper på sexlivet. Men hvor meget? Det undersøgte forskere i 2015. De trackede en gruppe kvinders søvn og fandt ud af, at for hver ekstra times søvn, de fik, var der 14 procent større sandsynlighed for, at de næste dag havde sex med deres partner.

6. Mænd får dårligere sædceller

30 procent lavere koncentration af sædceller har mænd, der sover for lidt, sammenlignet med andre mænd. Det viste et dansk studie fra 2013. Også kvinders fertilitet ser ud til at blive påvirket af søvnmangel. 

Har du problemer med at falde i søvn eller sove hele natten? Så har vi her samlet en masse tips og tricks, der giver dig den bedste nattesøvn.

Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: