Sidste søndag i marts går vi over til sommertid. Det betyder, at vi mister en time, og det går ud over både søvnkvalitet, humør og helbred. Til gengæld får vi lysere aftener.

Går sommertiden ud over din træning og form?

Overgangen til sommertid gør os trætte, udkørte og uproduktive. Men heldigvis kan du gøre overgangen nemmere med disse 4 enkle tips

14. marts 2017 af Lasse Lyhne

På søndag går vi over til sommertid. Det betyder, at uret ligesom havemøblerne skal en time frem. Det giver lysere aftener, men det betyder også, at vi mister en time, og det er faktisk ikke særlig sundt for os.

En undersøgelse fra 2015 viste, at der er 24 pct. flere tilfælde af hjerteanfald mandagen efter, at uret er stillet på sommertid, ligesom der er 17 pct. flere bilulykker.

Og selvom det næppe ender så dramatisk for de fleste af os, kan det det hurtigt tage en uges tid at komme sig helt oven på den tabte time. Her er fire tips til at komme dig hurtigere ovenpå skiftet til sommertid, så hverken din træning eller form tager skade af den manglende time. 

Tyvstart

Sommertiden indtræffer natten til søndag. Gør overgangen mildere ved at tyvstarte. Stil et af dine ure en time frem allerede fredag eftermiddag og begynd at tilpasse dagen efter det.

Stå tidligt op lørdag

Kom tidligt op lørdag og kom udenfor. Brug kroppen. Løb, gå en lang tur, orden haven bare det er et eller andet, der involverer fysisk aktivitet og frisk luft. Det vil gøre dig fysisk træt om aftenen og få dig tidligere i seng.

Sov på forhånd

Sørg for at være veludhvilet inden sommertiden rammer. Har du sovet nok i dagene op til sommertiden, tåler du meget bedre at miste en times søvn end, hvis du allerede er i søvnunderskud.

Undgå alkohol og kaffe

Selvom det er fristende at fremme trætheden med alkohol og bekæmpe den dagen efter med masser af kaffe, så er det ikke en god ide. Alkohol hjælper dig rigtigt nok med at falde i søvn, men det går gevaldigt ud over søvnkvaliteten.

Kaffe kan være fint mandag morgen, men lad være at holde den kørende på koffein hele eftermiddagen. Det går ud over din nattesøvn om aftenen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: