© Colourbox

Husk din træningssøvn

Du kan optimere din præstation, hvis du prioriterer søvnen op til en konkurrence.

4. maj 2010

Søvn kan være lige så vigtigt som træning, hvis du vil forbedre dine resultater. I stedet for at lægge et par ekstra træningstimer ind om aftenen bør du måske lægge dig godt til rette i sengen tidligere end normalt. Så kan du bruge tiden mere effektivt – på at få sovet igennem i helt op til 10 timer om natten. Det viser en undersøgelse af nogle amerikanske tennisspillere.

Undersøgelsen, der er foretaget på Stanford Sleep Disorders Clinic and Research Laboratory på Stanford University i USA, viser, at der i en periode fx frem mod en vigtig konkurrence er rigtig meget at hente, hvis man prioriterer at være godt udsovet. Tennisspillerne i forsøget sov i op til 10 timer hver nat i en periode på 4-6 uger. De veludhvilede tennisspillere blev både hurtigere i deres løb på banen og var også i stand til at ramme boldene mere præcist.

Sådan får du en god nats søvn

  • Sørg for en behagelig rumtemperatur i soveværelset – og tænk her på, at kroppens temperatur falder, når du sover.

  • Lad være med at se eller læse noget nyt/spændende, før du skal sove. Det får hjernen til at arbejde med de nye input

  • Lad være med at træne, lige inden du skal sove. Den øgede kropstemperatur gør kroppen vågen. Træn i stedet et par timer før, og brug den naturlige nedkøling til at falde i søvn.

  • Drop alkohol inden sengetid. Du falder godt nok hurtigere i søvn, men du sover dårligere.

Source #23rd Annual Meeting of the Associated Professional Sleep Societies

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: