© Colourbox

Hvorfor er jeg så træt?

Jeg styrketræner 4-5 gange om ugen og spiser sundt. Alligevel er jeg ofte meget træt og har hovedpine. Hvad kan det skyldes?

Hvis du inden for kort tid er gået fra fx 2-3 træningspas om ugen til 4-5, kan din træthed og hovedpine skyldes, at du er kommet i overtræning.

Når du pludselig begynder at træne markant mere, får kroppen ikke mulighed for at restituere mellem træningspassene, og så kommer du ind i en ond cirkel, hvor du faktisk nedbryder kroppen i stedet for at bygge den større og stærkere.

Prøv at holde en uges pause fra træning, og følg så denne faste træningsrytme i de næste uger: En træningsdag efterfølges altid af en hviledag. Hvis du har lyst, kan du efter nogle uger bygge en ekstra ugentlig træningsdag på.

Er du vant til at følge et detaljeret træningsprogram, så husk på, at et program altid kun må være en inspirationskilde ikke noget, der skal følges slavisk. Tillad fx dig selv at snuppe en ekstra hviledag, hvis du stadig føler dig meget øm og træt. Sørg også for at undgå stress, og få sovet nok.

Trætheden kan også skyldes jernmangel. Uden nok jern i din kost danner du ikke nye røde blodlegemer til at erstatte dem, der nedbrydes under træning. Få evt. din læge til at måle din blodprocent.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: