© iStockphoto

I seng med iPad'en: Derfor er det mere skadeligt, end du tror

Det blå lys fra elektroniske skærme ødelægger din søvnkvalitet mere, end du måske selv opdager, viser en undersøgelse.

14. marts 2016 af Jesper U. Larsen

Det blå lys fra elektroniske skærme kan forringe din nattesøvn. Og det gælder også, selvom du sagtens kan falde i søvn efter at have haft iPad’en med i seng.

Dine hjernebølger ændrer sig nemlig, så der går længere tid, inden du rammer de dybe søvnfaser, efter du er faldet i søvn. Det viser forskning fra universitetet i Bergen.

Og netop mængden og kvaliteten af den dybe søvn er altafgørende for, hvor effektivt kroppen genopbygger sig selv. Det er også her, kroppen får bugt med en masse af de stresshormoner, som ellers kan skade din sundhed.

Læs en bog og få mere dyb søvn

De norske forskere testede 16 personer i alderen 22 til 33 år. En aften læste de på en iPad i 30 minutter før sengetid, og en anden aften læste de 30 minutter i en bog med læselys tændt i soveværelset.

Lidt overraskende havde personerne hverken sværere ved at falde i søvn eller sov i kortere tid efter at have læst på iPad’en. Men målinger af deres søvn viste, at de var længere om at nå til de vigtige dybe søvnfaser, hvor hjernebølgerne bliver meget langsomme. De følte sig også mindre søvnige, når de havde brugt iPad’en, end når de havde læst i en bog.

Blåt lys snyder hjernen

Det blå lys er dårligt for søvnen, fordi det kort fortalt får hjernen til at tro, det er dag. Derfor holder hjernen sig aktiv i stedet for at geare ned.

Det bedste er selvfølgelig helt at holde fingrene fra elektronikken, før du skal sove. Men er iPad’en din uundværlige sengepartner, så findes der programmer som f.lux, der tilpasser farverne på din skærm til tidspunktet på dagen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: